- România este pe locul 16 în telecom european, dar are satisfacția clienților printre cele mai mari, scrie ZF.
- Europa implementează 5G și fibra, însă adopția rămâne scăzută; România se află în urmă.
- Piețele cu trei operatori au performanțe financiare mai bune decât cele cu patru.
Sectorul telecom din România ocupă locul 16 din 20 în clasamentul european realizat de Kearney, dar se remarcă printr-un nivel ridicat al satisfacției clienților, devansat doar de Finlanda și Olanda și egal cu Norvegia, conform ZF.
Raportul Kearney European Telecom Health Index analizează cinci factori principali – performanțe financiare, stabilitate comercială, implementarea tehnologiilor, mediul de afaceri și percepția clienților – și arată că multe economii mari din Europa se află în jumătatea inferioară a clasamentului.
Europa rămâne în urmă la monetizarea 5G
Deși Europa avansează în implementarea rețelelor 5G și a fibrei optice, rămâne în urmă față de America de Nord la capitolul monetizare. În prezent, doar 38% dintre utilizatorii mobili europeni adoptă 5G, comparativ cu 51% în SUA și Canada. Țări precum Spania, Norvegia și Elveția sunt lideri în adoptarea și valorificarea 5G, în timp ce Polonia, România și Belgia rămân în urmă.
Studiul arată că piețele consolidate, cu trei operatori mobili principali, obțin rezultate financiare mai bune decât cele cu patru și au marje EBITDA mai ridicate, fără a sacrifica semnificativ satisfacția clienților sau calitatea serviciilor. Norvegia, Suedia și Elveția confirmă această tendință, reușesc performanțe puternice la toți indicatorii analizați, în timp ce state mari precum Germania, Marea Britanie și Italia intră în jumătatea inferioară a indexului.

