- CEO Smartlink: S3 2025 frânează creșterea prin taxe, costuri și inflație
- CEO-ul Smartlink: Investițiile private în energie, IT și export sunt vitale
- CEO-ul Smartlink vine cu 5 idei de relansare a economiei
„Sectorul privat românesc traversează o perioadă dificilă, marcată de creștere economică încetinită, povară fiscală ridicată, incertitudine politică și teama de recesiune prelungită.”, sunt cuvintele lui Radu Magdin, CEO-ul Smartlink Communications. Guvernul, aflat în prima fază a mandatului, nu a stabilit încă un plan clar de relansare economică, ceea ce restrânge spațiul de manevră al companiilor. Privind spre Italia, mediul de afaceri românesc poate învăța lecții importante de la Enrico Letta, Mario Draghi și Confindustria: Letta subliniază importanța unei piețe unice europene „cu dinți”, cu campioni europeni și mobilitate ridicată, unde investițiile private însoțesc ambiția publică, ceea ce implică ca sectorul privat să fie proactiv și să-și asume rolul de motor al creșterii, atât regional, cât și global. Draghi avertizează că lipsa investițiilor masive, a politicii industriale coordonate, a digitalizării accelerate și a reducerii costurilor energetice poate conduce la un deceniu pierdut. Iar Confindustria demonstrează că mediul privat trebuie să fie „cordonul sanitar” al economiei și își asumă responsabilitatea în perioade de instabilitate politică și creștere a costurilor. În următoarele 100 de zile, dacă guvernul nu stabilește un plan clar, sectorul privat trebuie să preia frâiele economiei. Asta prin mecanisme de garantare pentru investiții în energie, IT și servicii la export, facilități fiscale pentru companii care angajează tineri sau se digitalizează, parteneriate public-private pentru infrastructură regională. Chiar și prin promovarea „Brand România” în Uniunea Europeană și campanii naționale și internaționale dedicate succesului și excelenței românești”, mai spune Radu Magdin, CEO Smartlink Communications.
Ce măsuri ar trebui să implementeze sectorul privat în următoarele 100 de zile? Ce spune Adrian Codirlașu, președinte al Asociației CFA România, pentru Aleph Business?
„În primul rând, e nevoie de unitate. Toate triburile din mediul privat trebuie să vină cu un plan comun, cu măsuri concrete pe care guvernarea să le poată prelua”, spune Radu Magdin.
El subliniază trei direcții esențiale:
„Un plan colectiv de acțiune, redescoperirea ambiției românești și internaționalizarea — trebuie să ne uităm și dincolo de piața locală. Și, în final, investiția în brandul României, în excelența și povestea românească.”
Cum poate mediul privat să construiască un leadership colectiv eficient?
„Tocmai lipsa de leadership generală oferă o oportunitate. Dacă o parte a ecosistemului politic nu reușește să se mobilizeze, mediul privat trebuie să preia o parte din conducerea morală și economică a societății”, explică Magdin.
El afirmă că firmele pot sprijini societatea civilă prin proiecte culturale, educaționale și economice:
„Trebuie să păstrăm fibra socială a țării și să oferim speranță. E momentul ca sectorul privat să nu se limiteze la comentarii, ci să se implice activ și să partenerieze cu societatea civilă pentru stabilitate și progres.”
