- O planificare riguroasă a închiderii anului financiar este esențială pentru a evita erorile și a asigura conformitatea fiscală, conform PwC.
- Companiile trebuie să acorde atenție proceselor de contabilitate, evaluării stocurilor și gestionării activelor.
- O închidere corectă poate influența semnificativ raportările financiare și deciziile strategice viitoare.
Departamentele financiare au o activitate tot mai complexă pe fondul creşterii cerinţelor de raportare din ultimul an, atât locale, cât internaţionale, precum şi al digitalizării ANAF, iar neconformarea poate atrage, pe lângă amenzi semnificative, consecinţe directe pentru companii. Este importantă o planificare riguroasă a încheierii anului financiar încă de acum, chiar dacă mai sunt cateva luni pana la termenele de depunere din 2025, scrie ZF.
Planificarea trebuie să includă respectarea legală a reglementărilor contabile, realizarea inchiderii de an financiar corect şi la timp, testarea criteriilor audit şi control intern, testarea activului net > ½ capital social, organizarea inventarierii, analiza şi înregistrarea corecta a estimarilor, a provizioanelor (inclusiv a celor generate de impozitul minim global), a beneficiilor de tip SOP (stock option plan) şi a impactului ajustărilor preţurilor de transfer. Este obligatorie pregătirea raportului de durabilitate (ESG) pentru anul 2024 de către entităţile de interes public, mijlocii şi mari ce depăşesc o medie de 500 de angajaţi în exerciţiul financiar.
Ce spune PwC despre încheierea anului financiar?
„Ne confruntăm cu context economic marcat de încetinirea creşterii economice, inflaţie ridicată, deficite mari şi dobânzi ridicate. În plus, reglementările devin din ce în ce mai stricte, iar cerinţele de raportare sunt tot mai complexe. Acest mediu economic incert şi reglementările tot stricte adaugă o presiune considerabilă asupra companiilor, care trebuie să se adapteze rapid şi să aibă o planificare solidă.”, spune Ionuţ Simion, Partener PwC.
„Primele nouă luni ale anului au confirmat această tendinţă, cu o creştere economică sub aşteptări, de doar 0,8% până la luna iulie şi un deficit bugetar ridicat, care va impune noi măsuri fiscale în viitorul apropiat. Noul guvern va trebui să găsească un echilibru între consolidarea fiscală şi stimularea creşterii economice. În acest context macroeconomic, riscurile cresc şi o planificare riguroasă a încheierii anului financiar poate preveni erori costisitoare”, adaugă el.
„În planificarea închiderii anului financiar este esenţial să avem în vedere patru rapoarte importante: situaţiile financiare, raportul de audit, raportarea privind durabilitatea şi raportarea pentru fiecare ţară în parte (Country by Country Reporting – CbCR)”, susține Camelia Niţă, Managing Director PwC.
„Pentru companiile al căror exerciţiu financiar coincide cu anul calendaristic, termenul limită pentru depunerea situaţiilor financiare pentru anul 2024 este 31 mai 2025. Acest termen se aplică atât societăţilor comerciale, cât şi sucursalelor firmelor din afara UE şi entităţilor definite de legislaţia contabilă. În cazul sucursalelor firmelor din UE şi al altor entităţi specifice, acest termen este 30 aprilie 2025.
„Până în 31 mai 2025 trebuie să fie disponibil şi raportul privind durabilitatea, raport care trebuie să conţină şi raportul de taxonomie. Această raportare trebuie inclusă în raportul administratorului şi auditată. Este de aşteptat ca peste 5.000 de companii să aibă de întocmit astfel de rapoarte pentru anul 2025, ceea ce implică un efort semnificativ de pregătire, inclusiv de ajustare a sistemelor contabile. Entităţile care trebuie să întocmească acest raport începând cu anul 2025 sunt cele care depăşesc două din următoarele trei criterii: un total al activelor de cel puţin 25 de milioane de lei, cifra de afaceri de cel puţin 50 de milioane de lei şi respectiv, mai mult de 50 de angajaţi în medie. Aceste criterii au fost modificate în cursul anului 2024.” adaugă Camelia Niță.