Costurile ridicate ale vieţii îi determină pe oameni să protesteze în stradă împotriva preţurilor. BBC a cartografiat toate demonstraţiile raportate pe tema combustibililor începând cu ianuarie 2021, dezvăluind o creştere uriaşă a protestelor în acest an.
Costurile carburanţilor afectează multe aspecte ale vieţii de zi cu zi – deplasările personale, transportul de bunuri, energia pentru electricitate şi încălzire.
În întreaga lume, demonstranţii au cerut schimbări. Ei au cerut ca benzina să fie mai accesibilă şi disponibilă pentru toţi.
Unele proteste au fost paşnice, altele au dus la atacarea sediilor guvernelor.
În luna august, ciocnirile violente din Sierra Leone au dus la moartea a 25 de persoane, inclusiv cinci ofiţeri de poliţie.
Din martie, preţul combustibilului în ţară aproape s-a dublat, de la 12.000 leone (0,86 dolari) pe litru la un nivel record de 22.000 de leone (1,58 dolari) în iulie.
În iulie, banca centrală a introdus noi bancnote – eliminând cele trei zerouri de pe leone – în încercarea de a restabili încrederea în moneda afectată de inflaţie.
În cele din urmă, violenţele au fost domolite după ce autorităţile au declarat stare de asediu în tot oraşul. De asemenea, internetul a fost blocat, pentru a-i împiedica pe protestatari să comunice şi să organizeze un nou miting.
Preşedintele din Sierra Leone, Julius Maada Bio, a declarat ulterior că protestele au reprezentat o încercare violentă de răsturnare a guvernului său. Cu toate acestea, numeroşi locuitori contestă acest lucru, declarând pentru BBC că au ieşit în stradă pentru a se manifesta împotriva creşterii preţului la combustibil şi alimente.
Dar Sierra Leone este departe de a fi singura ţară care se confruntă cu creşterea preţurilor şi cu proteste legate de costul vieţii.
Analizând datele privind demonstraţiile din întreaga lume, colectate de Armed Conflict Location and Event Data Project (Acled), BBC a stabilit că, între ianuarie şi septembrie anul acesta, locuitori din peste 90 de ţări şi teritorii au ieşit în stradă din cauza preţului sau a disponibilităţii combustibilului.
O treime au fost ţări care nu au avut niciun protest din cauza combustibilului în 2021. De exemplu, Spania nu a avut niciunul în 2021, dar a avut 335 de mitinguri doar în luna martie a acestui an.
În afară de Antarctica, niciun continent nu a rămas fără proteste legate de combustibil în ultimele nouă luni.
În Indonezia au avut loc peste 600 de proteste din cauza benzinei în acest an, comparativ cu doar 19 în 2021. În Italia, au fost peste 200 în primele opt luni din 2022, faţă de doar două anul trecut. Iar în Ecuador au avut loc peste 1.000 de proteste din cauza carburanţilor numai în luna iunie.
Cel mai surprinzător pentru Henry Wilkinson, şeful serviciului de informaţii de la Dragonfly, un serviciu de securitate şi informaţii, este locul în care au loc protestele. “Ceea ce este neobişnuit de data aceasta este că asistăm la proteste în locuri care, de obicei, nu sunt predispuse la proteste. Războiul din Ucraina a avut un impact uriaş. O rezolvare a conflictului ar uşura semnificativ criza globală”, spune el.
Războiul din Ucraina este doar unul dintre numeroşii factori care determină creşterea preţului global al carburanţilor.
Petrolul a fost mai ieftin la începutul pandemiei Covid, pentru că multe companii s-au închis temporar şi cererea de energie s-a prăbuşit. Dar, pe măsură ce viaţa a revenit la “noua normalitate” şi cererea de energie a crescut, furnizorii s-au străduit să ţină pasul cu cererea, ceea ce a dus la creşterea preţurilor.
Dolarul american se află la un nivel record faţă de alte monede importante: lira sterlină, euro, yuanul chinezesc şi yenul japonez. Petrolul folosit pentru fabricarea benzinei este plătit în dolari americani. Prin urmare, o monedă locală slabă în raport cu dolarul face ca preţul carburanţilor să crească şi mai mult.
În cele din urmă, conflictul ruso-ucrainean a determinat multe ţări să interzică importurile de petrol rusesc. Aceasta înseamnă că cererea de petrol de la alţi producători a crescut, ceea ce duce la creşterea preţurilor.
Dintre toate cele 92 de ţări şi teritorii care s-au confruntat cu tulburări civile din cauza preţurilor la carburanţi, Sri Lanka a fost cea care a ţinut prima pagină a ziarelor internaţionale la începutul acestui an, după ce protestele în masă au îngenuncheat guvernul şi au dus la înlăturarea fostului preşedinte Gotabaya Rajapaksa.
Cu una dintre cele mai mari rate ale inflaţiei din Asia, srilankeii suferă de o criză majoră a costului vieţii, deoarece preţul combustibilului, al alimentelor şi al medicamentelor continuă să crească.
În timp ce guvernele din întreaga lume se străduiesc să găsească soluţii la crizele economice din ţările lor, protestele continuă. Dar pentru unii, acestea au un cost ridicat.
Cercetările BBC au arătat că, în ultimele nouă luni, peste 80 de persoane şi-au pierdut viaţa din cauza protestelor legate de costul combustibilului. Printre acestea se numără persoane din Argentina, Ecuador, Guineea, Haiti, Kazahstan, Panama, Peru, Africa de Sud şi din Sierra Leone.