- Ministerul Finanțelor pregătește un proiect de modificări fiscale care vizează e-Factura, e-TVA și accizele.
- Firmele cu risc fiscal din domenii precum tutun, energie și carburanți vor trebui să constituie garanții de 120%.
- Se amână intrarea în vigoare a e-Transport pentru operatorii economici autorizați până la 31 martie 2025.
Ministerul Finanțelor pregătește un proiect de modificări fiscale. Acesta include schimbări la e-Factură, cu eliminarea unor obligații și clarificări. La e-TVA, se amână până la 1 iulie obligațiile privind nota de conformare. Modificările vizează și impozitul pe profit din tranzacțiile cu persoane afiliate și impozitul datorat din schimburile de terenuri agricole în scop de comasare, inclusiv pentru microîntreprinderi. De asemenea, se aduc clarificări la impozitul suplimentar și impozitul pe venit.
În plus, se impun măsuri mai restrictive la accize. Astfel, firmele cu risc fiscal din domeniile tutun, energie și carburanți vor trebui să constituie garanții de 120% din valoarea produselor pe care le primesc sau le eliberează pentru consum. Proiectul prevede și modificări ale termenelor din Legea contabilității. De asemenea, se amână intrarea în vigoare a e-Transport pentru operatorii economici autorizați (AEO) până la 31 martie 2025.
Un alt aspect reglementat este ca, pentru persoanele fizice fără cod de identificare fiscală, facturile se vor emite folosind un cod format din 13 cifre de zero în locul codului fiscal al beneficiarului.
Ce schimbări se produc la e-Factură și e-TVA?
e-Factură
-Livrările de bunuri/Prestările de servicii efectuate către o persoană fizică care nu se identifică în relația cu furnizorul/prestatorul prin niciun cod de identificare fiscală sau optează să se identifice prin codul numeric personal, se consideră efectuate în relația B2C. Dacă beneficiarul, persoană fizică, nu se identifică prin niciun cod de identificare fiscală, facturile se emit utilizând un cod format din 13 cifre de zero în locul codului de identificare fiscală a beneficiarului.
-Se instituie obligația de a înscrie în facturile emise pentru operațiunile realizate în baza unor contracte de achiziții publice/sectoriale, de concesiune de lucrări și de concesiune de servicii, precum și, după caz, contracte de achiziții publice în domeniile apărării și securității, a codurilor CPV corespunzătoare din nomenclatorul de referință în domeniul achizițiilor publice.
-Se elimină obligația transmiterii facturilor prin sistemul național privind factura electronică RO e-Factura în relația B2B, între persoane impozabile stabilite în România, în cazul livrărilor de bunuri și prestărilor de servicii care nu au locul livrării/prestării în România. Această modificare are la bază faptul că operațiunile nu sunt impozabile în România și, prin urmare, nu se datorează TVA în România.
-Se instituie obligația utilizării sistemului național privind factura electronică RO e-Factura pentru facturile simplificate, concomitent cu exceptarea de la această obligație a bonurilor fiscale emise de operatorii economici prin aparate de marcat electronice fiscale și care îndeplinesc condițiile unei facturi simplificate, întrucât datele fiscale sunt deja transmise de către AMEF în sistemul informatic național de supraveghere și monitorizare a datelor fiscale.
-Se exceptează de la obligația transmiterii prin sistem a facturilor emise pentru livrări intracomunitare de bunuri, pentru care beneficiarul persoană impozabilă stabilită în România comunică un cod de înregistrare în scopuri de TVA din alt stat membru, având în vedere limitările funcționale ale sistemului, precum și faptul că menținerea obligației în acest caz nu se justifică din perspectiva colectării TVA, operațiunea fiind scutită de TVA.
-Se clarifică împrejurările în care se consideră că livrările de bunuri/prestările de servicii sunt efectuate către o persoană fizică, având în vedere extinderea utilizării sistemului național privind factura electronică RO e-Factura și în relația B2C, care devine obligatorie începând cu data de 1 ianuarie 2025.
-Ținând cont de extinderea utilizării e-Factura și în relația B2C, care devine obligatorie începând cu 1 ianuarie 2025, se impune abrogarea obligației de transmitere în sistem a facturilor emise pentru vouchere de vacanță titularilor acestora de către unitățile afiliate, prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 8/2009 privind acordarea voucherelor de vacanță.
-Se clarifică evidențierea TVA colectată prin autofacturare, în cazul obiectivelor de investiții din cadrul unor programe de interes public sau social, finanțate din fonduri publice, care sunt predate gratuit beneficiarilor, în contextul implementării e-Factura și a e-TVA, în sensul că persoanele impozabile în sensul art. 269 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal care implementează astfel de programe și au dedus TVA pentru achiziții, trebuie să emită o autofactură conform art. 319 alin. (8) din Legea nr. 227/2015.
e-TVA
-Se amână până la 1 iulie 2025 intrarea în vigoare a dispozițiilor privind obligația transmiterii de către contribuabili a rezultatului verificărilor realizate asupra diferențelor comunicate de autoritatea fiscală prin ”Notificarea de conformare RO e-TVA” și a consecințelor care decurg din neîndeplinirea acestei obligații.
Oficiul Național pentru Achiziții Centralizate
-Se propune desemnarea Oficiului Național pentru Achiziții Centralizate ca autoritate competentă să reprezinte România și să semneze orice acte necesare în cadrul procedurii comune de achiziții publice între Comisia Europeană și statele membre, a platformei centrale comună declaranților autorizați în cadrul mecanismului de ajustare a carbonului la frontieră (CBAM).
Schimbări la Codul Fiscal
-Impozitul pe profit se propun clarificări tehnice în ceea ce privește mecanismul de alocare a costurilor totale excedentare ale îndatorării reportate pentru tranzacțiile/operațiunile efectuate cu persoane afiliate care finanțează achiziția/producția imobilizărilor în curs de execuție/activelor stabilite potrivit art. 18^1 alin. (3) și (12), respectiv art. 18^3 alin. (2) și (9) din Codul fiscal.
-Impozit suplimentar se propune exceptarea de la aplicarea prevederilor art. 18^1 din Codul fiscal a contribuabililor care intră sub incidența art. 46^1 și art. 46^2 din Codul fiscal, având în vedere faptul că acestea reglementează plata unor impozite suplimentare impozitului pe profit.â se propun clarificări legate de aplicarea prevederilor art. 46^2 în cazul grupului fiscal, în sensul că acestea se aplică în mod corespunzător de către membri, în funcție de situația individuală.”
Mai multe vezi pe cid=bunuu&lang=ro_ro&url=https://mfinante.gov.ro/static/10/Mfp/transparenta/proiectOUGmodifactefiscalbugetare_02122024.pdf&page=1