Profitul net al Raiffeisen Bank a crescut în primul semestru cu peste 50% faţă de anul trecut. Apetitul crescut pentru credite a impulsionat rezultatele
Raiffeisen Bank a obţinut în primul semestru al anului 2022 un profit net de 602 milioane de lei, în creştere cu peste 50% faţă de primul semestru al anului precedent, pe baza unei creşteri puternice a creditelor, dar şi a profilului de risc semnificativ îmbunătăţit, anunţă banca.
Stocul de credite, de peste 37,4 miliarde lei, a înregistrat un avans semnificativ de aproximativ 25% faţă de S1 2021, susţinut de o evoluţie excelentă a creditării, în mare parte pentru clienţii corporate, creştere cu 46% faţă de anul precedent, într-un context de piaţă în care companiile au nevoi de finanţare sporite atât pentru asigurarea capitalului de lucru, cât şi pentru demararea investiţiilor. Trendul de creştere este vizibil şi pentru IMM-uri, de 13%, susţinut şi de schemele de garantare puse la dispoziţie de Guvern, iar creditele acordate persoanelor fizice au avansat cu 10%, echilibrat credite negarantate şi ipotecare. Din ce în ce mai mulţi clienţi ai băncii locuiesc în case eficiente din punct de vedere energetic. În prima jumătate a anului 2022, creditele din categoria Green Mortgage au atins o pondere de 41% din volumele de credite garantate prin ipotecă.
“Creditele nete au înregistrat un avans semnificativ, de aproximativ 25% faţă de S1 2021, susţinut de o creştere mare a creditării, în principal către clienţii corporaţii mari şi medii (+46% an la an), având în vedere că firmele au nevoi de finanţare crescute atât pentru capitalul de lucru, cât şi pentru demararea unor proiecte şi investiţii substanţiale, unele dintre ele de importanţă strategică la nivel naţional, de exemplu Romgaz. Tendinţa de creştere este vizibilă şi în cazul IMM-urilor, cu 13%, bazată şi pe participarea noastră la programele guvernamentale. Stocul nostru de credite pentru persoane fizice a crescut cu 10%, peste aşteptările noastre pentru această perioadă, având în vedere incertitudinea mediului macroeconomic”, a declarat Zdenek Romanek, preşedinte şi CEO Raiffeisen Bank.
În iunie 2022, Raiffeisen Bank a plasat cu succes cea de-a treia emisiune de obligaţiuni verzi a băncii şi o a doua serie de obligaţiuni senior non-preferenţiale. Emisiunea de obligaţiuni s-a adresat investitorilor instituţionali şi a atras 525 de milioane de lei, cu o maturitate de 5 ani. Astfel, banca a emis până în prezent peste 2 miliarde de lei “obligaţiuni verzi”, contribuind la dezvoltarea pieţei locale de capital şi mobilizând resurse financiare către investiţii sustenabile, reafirmându-şi astfel rolul de lider în dezvoltarea pieţei de finanţare sustenabilă din România.
La 30 iunie 2022, activele totale ale băncii depăşeau 60 de miliarde de lei, în creştere cu 11% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, iar veniturile băncii, de aproape 1,5 miliarde de lei, au crescut cu 14% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Veniturile nete din dobânzi au înregistrat o creştere semnificativă, de 22% faţă de anul precedent, alimentată de un rezultat excelent al creditării, dar şi de creşterea ratelor de dobândă de pe piaţă. Veniturile nete din comisioane au crescut cu 10% faţă de primele 6 luni ale anului 2021, susţinute de intensificarea activităţii tranzacţionale şi de creditare (schimb valutar, produse de creditare, dar şi produsele de asigurare care le însoţesc).
Cheltuielile operaţionale au avansat uşor, cu 2%, faţă de S1 2021, iar creşterile provin din zona costurilor salariale şi a cheltuielilor IT, confirmând dorinţa băncii de a avea în echipă oameni talentaţi şi bine pregătiţi şi de a investi în zona digitală, pe termen lung.
Pe 5 iulie 2022, Moody’s a reafirmat ratingul de depozit pe termen lung al Raiffeisen Bank la Baa1 cu perspectivă stabilă, cu două trepte peste ratingul suveran al României. Principalele puncte forte evidenţiate de Moody’s în raportul său (raportul complet aici) au fost capacitatea puternică de generare de venituri, resursele lichide solide şi capitalizarea adecvată. “Acesta [ratingul acordat de Moody’s] este o reconfirmare a poziţiei noastre financiare solide, care ne permite să continuăm să ne sprijinim clienţii în demersul lor de a-şi atinge obiectivele financiare şi de a dezvolta modele de afaceri sustenabile, competitive şi reziliente”, a adăugat Zdenek Romanek, preşedinte şi CEO Raiffeisen Bank.
La jumătatea anului 2022, numărul de clienţi digitali activi ai Raiffeisen Bank a depăşit 50% din portofoliu (din 2,28 milioane de clienţi persoane fizice), însumând aproximativ 1,15 milioane. În ceea ce priveşte clienţii corporate, peste 99% dintre aceştia tranzacţionează cu banca exclusiv prin canale electronice.
Raiffeisen Bank are un portofoliu de peste 550.000 de carduri active. Numărul tranzacţiilor online efectuate de clienţii care folosesc cardurile de debit Raiffeisen Bank a crescut cu aproape 40% faţă de primele 6 luni ale anului trecut. De asemenea, în prima jumătate a anului 2022, clienţii au continuat să revină la comportamentul lor de dinaintea pandemiei. Plăţile cu cardurile de debit Raiffeisen Bank pentru achiziţionarea online de bilete de avion aproape că s-au triplat faţă de prima jumătate a anului 2021, iar achiziţiile de vacanţă s-au dublat.