- Primii zece jucători din distribuţia de bunuri de larg consum ajung la 16,2 miliarde de lei în 2024.
- Jucători precum Interbrands Orbico şi Aquila îşi consolidează poziţia prin preluări.
- Companii ca Aquila şi Macromex investesc în branduri proprii şi platforme B2B pentru HoReCa.
În 2024, primii zece jucători din piaţa de distribuţie de bunuri de larg consum înregistrează o cifră de afaceri totală de 16,2 miliarde de lei, cu o creştere de 12% faţă de anul anterior, conform ZF.
Această creştere este mai mică decât în 2022, când inflaţia era mai ridicată, dar şi faţă de 2023, când avansul este de 15%.
Interbrands Orbico conduce piaţa cu o creştere de 16%, iar achiziţiile consolidează jucătorii
Liderul pieţei este Interbrands Orbico, care înregistrează o creştere de 16% în cifra de afaceri și depăşește pragul de 7 miliarde de lei. Piaţa în 2024 este marcată de consolidarea unor jucători prin tranzacţii recente.
Grupul polonez Zabka achiziţionează 60% din DRIM Daniel și deschide magazinele Froo în România, iar Aquila Part Prod Com achiziţionează mai multe companii, inclusiv Parmafood Group şi Romtec Europa, o firmă românească specializată în producţia de lichide şi aerosoli pentru autoturisme.
Jucători din distribuție mizează pe branduri proprii și digitalizare
Companii precum Interbrands Orbico, Punctual Comimpex sau Luzan se axează şi pe contracte cu producători de ţigări, în timp ce alte firme, precum Aquila sau Macromex, se concentrează pe dezvoltarea propriilor branduri alimentare. Macromex investeşte în platforma B2B Bocado pentru sectorul HoReCa și dezvoltă platforma Mercadi.ro pentru magazinele de proximitate. Astfel, ambele companii activează pe piaţa distribuţiei și colaborează totodată cu fabrici pentru producţia alimentară.
Piaţa de distribuţie de bunuri de larg consum reflectă evoluţia vânzărilor de alimente, băuturi, cosmetice şi ţigări. Mulţi distribuitori diversifică portofoliile pentru a nu depinde de un singur sector, având în vedere că pierderea unui client important duce, în urmă cu zece ani, la falimentul unui jucător din top cinci. În plus, companiile investesc în digitalizare şi în depozite moderne pentru a face faţă concurenţei tot mai mari. De exemplu, Licurici Impex din Bacău finalizează o investiţie de 3 milioane de euro pentru construirea unui depozit modern. Totodată, companiile româneşti extind afacerea pe pieţele internaţionale, cum este cazul AQUILA, care achiziţionează KITAX, un jucător important în Ungaria, consolidându-şi astfel poziţia pe piaţa externă.

