Transporturile agricole continuă. Portul Constanţa va continua să transporte cereale ucrainene şi cere finanţare UE
Portul Constanţa va continua să transporte cereale ucrainene şi cere finanţare UE, scrie Reuters. Docherii lucrează de luni de zile pentru a transporta cereale ucrainene, pe lângă încărcăturile obişnuite din România şi din ţările vecine fără ieşire la mare.
Ruta de export este una dintre puţinele rămase deschise Ucrainei, care, înainte de conflictul cu Rusia, era unul dintre principalii furnizori de cereale din lume. Exportatorii au expediat 1,46 milioane de tone de cereale ucrainene prin Constanţa de când Rusia a invadat ţara în februarie, iar războiul a oprit transporturile din porturile ucrainene de la Marea Neagră.
Prima navă care transportă cereale care a părăsit portul ucrainean Odesa de la începutul războiului, în baza unui acord de trecere sigură, a plecat luni. Operatorii din România se aşteaptă să continue să expedieze cereale ucrainene, deoarece va fi nevoie de timp pentru a pune în aplicare pe deplin acest acord.
Cerealele sosesc pe cale rutieră, feroviară sau cu barje din porturile ucrainene de pe Dunăre Reni şi Izmail.
Acordul de trecere în siguranţă a fost văzut ca o rază de speranţă în contextul agravării crizei alimentare mondiale. Turcia, care a negociat acordul împreună cu Naţiunile Unite, se aşteaptă ca aproximativ o navă cu cereale să părăsească porturile ucrainene în fiecare zi, atât timp cât acordul este valabil.
Operatorul portuar român Comvex a declarat că va umple două nave în cursul acestei săptămâni – una care transportă 30.500 de tone de porumb ucrainean şi românesc cu destinaţia Libia, iar cea de-a doua 45.000 de tone de porumb ucrainean cu destinaţia Iran.
“Totul depinde de modul în care funcţionează acordul de la Istanbul şi de cantităţile pe care porturile ucrainene le pot expedia”, a declarat pentru Reuters directorul Comvex, Viorel Panait.
“Ne dorim din tot sufletul ca ei să îşi poată restabili fluxurile în lanţ. Dar noi suntem aici, gata să ajutăm”.
Comvex a investit 4 milioane de euro (4,09 milioane de dolari) într-o a doua platformă de descărcare a barjelor, care a devenit operaţională la sfârşitul lunii iulie şi a sporit capacitatea totală de procesare la 84.000 de tone la intrare şi 70.000 de tone la ieşire pe zi.
Anul trecut, portul Constanţa a transportat un nivel record de 25,2 milioane de tone de cereale din România şi din vecinii fără ieşire la mare din Serbia, Ungaria, Moldova şi Austria.
Cunoscută drept „grânarul Europei”, Ucraina speră să exporte 20 de milioane de tone de cereale păstrate în silozuri şi 40 de milioane de tone din recolta aflată în curs de desfăşurare, iniţial din Odesa şi din localităţile vecine Pivdennyi şi Chornomorsk, pentru a face loc noii recolte.