Lavinia Grigoruț-Lăcustă, marketing & business development manager, Horváth România: „În studiul Horváth CFO 2026, 2026 este perceput ca un an marcat de incertitudine ridicată”

Studiul Horváth „CFO 2026” arată că tot mai mulți directori financiari văd economia că fiind într-un moment nefavorabil. . Într-un mediu de business tot mai impredictibil, mulți CFO se confruntă cu mai mult stres, sarcini în plus și decizii mai dificile. În acest context, companiile întră în „mod defensiv”:- pun accent pe lichiditate, controlul costurilor și procese financiare mai bine organizate.  În paralel, accelerează digitalizarea, automatizarea și investesc mai mult în planificare pentru a anticipa schimbările. În 2026, performanța nu va fi doar despre venituri, ci despre reziliență: -cât de repede ajustezi costurile;cât de repede identifici riscurile și cât de bine pregătită este echipa să se adapteze.

Cum vede un CFO anul fiscal-bugetar 2026 și ce alimentează această perspectivă? Ce spune Lavinia Grigoruț-Lăcustă, marketing & business development manager, Horváth România, pentru Aleph Business?

Ea spune că mesajul din studiul Horváth este unitar în cele 22 de țări participante: „2026 este perceput ca un an marcat de incertitudine ridicată și de o presiune constantă asupra modelului de business”
Ea punctează că principalii factori care influențează strategiile pentru 2026 sunt intensificarea competiției globale, menționată de 59% dintre respondenți, birocrația excesivă, ca obstacol major pentru agilitate, și prețurile ridicate la energie.
Ea mai spune că la acest context se adaugă inflația persistentă în multe țări și volatilitatea politicilor comerciale internaționale, inclusiv evoluții tarifare tot mai imprevizibile, iar combinația creează un climat economic caracterizat prin volatilitate și risc structural.
În acest cadru, ea arată că multe companii își temperează ambițiile de creștere și se pregătesc pentru o perioadă mai lungă de prudență, în care reziliența și adaptarea devin esențiale.

Ce strategii corporative implementează companiile în 2026, în acest context?

Lavinia Grigoruț-Lăcustă spune că schimbarea de perspectivă se vede direct în strategii, iar companiile se repoziționează spre un model defensiv, cu priorități pe eficiență operațională, control și predictibilitate
Pentru directorii financiari, ea arată că „2026 este mai puțin despre expansiunea agresivă și mai mult despre consolidare”, iar principala prioritate este armonizarea, standardizarea și optimizarea proceselor financiare, menționată de 87% dintre respondenți.
Ea mai spune că investițiile în oameni rămân critice, iar dezvoltarea angajaților și dobândirea de noi competențe apar la 84% dintre respondenți, în timp ce digitalizarea este menționată de 73% ca factor cheie pentru eficiență și control, inclusiv la nivelul întregii organizații.
Lavinia Grigoruț-Lăcustă precizează că firmele investesc și în planificare, previzionare și raportare financiară, plus integrarea globală a datelor prin platforme integrate, iar programele de reducere a costurilor și focusul pe lichiditate completează tabloul, menționat de 65% dintre respondenți.
Pe partea de investiții, ea spune că apetitul investițional scade: 41 dintre companii amână proiecte majore până la îmbunătățirea condițiilor economice, iar aproape un sfert devin mai selective și susțin doar inițiative cu impact strategic clar sau absolut necesare.

Exit mobile version