Pe măsură ce proprietarii de restaurante greci se pregătesc pentru sezonul estival, aceştia sunt atenţi la impactul potenţial dăunător al inflaţiei – ilustrat pe larg de creşterea preţurilor la o gustare populară atât pentru localnici, cât şi pentru vizitatori, scrie Reuters.
Preţurile medii pentru souvlaki au crescut mult mai repede decât inflaţia – care se situează la un nivel maxim de 28 de ani, de aproximativ 10% în Grecia.
Lipia cu carne la grătar, cu salată, iaurt şi usturoi, costă acum în medie 3,30 euro (3,55 dolari) în zona Atenei, cu 30% mai mult decât vara trecută.
În condiţiile în care costurile principalelor ingrediente – carne, legume şi ulei de floarea-soarelui – au crescut brusc, alături de preţurile la energie, iar războiul şi pandemia perturbă lanţurile de aprovizionare, această creştere evidentiază unele dintre principalele presiuni cu care se confruntă economia mondială la nivel local.
“Războiul din Ucraina ne-a afectat foarte mult”, a declarat Thanasis Golas, în vârstă de 79 de ani, proprietarul unuia dintre cele mai vechi magazine de kebab din cartierul Monastiraki, la umbra Acropolei. “Numărul clienţilor greci a scăzut substanţial”.
Considerat mult timp un răsfăţ ieftin, accesibil aproape oricui, souvlaki a devenit din ce în ce mai mult genul de produs pe care oamenii cu bugete restrânse se gândesc de două ori înainte de a-l cumpăra.
“În trecut cumpăram trei sau două souvlaki, astăzi am cumpărat doar unul, pentru că este foarte scump, iar salariile sunt mici în acest moment”, spune Morina Ntotsi, o femeie de serviciu în vârstă de 58 de ani care câştigă 720 de euro pe lună.
Sindicatul restaurantelor din Atena spune că preţul cărnii de porc a crescut cu 30% în ultimele 12 luni, cel al uleiului de floarea-soarelui importat în general din Ucraina cu 125%, iar facturile la electricitate cu peste 100%.
“Sper ca războiul să se termine curând”, a declarat Spyros Bairachtaris, a cărui familie deţine un restaurant lângă Acropole de peste 140 de ani şi care, în urma dublării facturii la electricitate, se luptă să menţină souvlaki-ul la mai puţin de 3 euro pe porţie.