- Inflaţia a temperat consumul şi a crescut încrederea românilor în digital banking.
- Statisticile arată o temperare a consumului şi o reorientare spre turism.
- Utilizatorii apelează tot mai mult la plăţile digitale pentru a-şi achita cumpărăturile.
Inflaţia a temperat consumul şi a crescut încrederea românilor în digital banking, reiese din statisticile Revolut din primul trimestru al anului 2023. Raportul arată o temperare a consumului şi o reorientare spre turism şi experienţe noi de petrecere a timpului liber.
„În primele trei luni ale anului 2023, românii au efectuat 65 de milioane de tranzacţii cu Revolut, dublu comparativ cu aceeaşi perioadă din 2022, dar volumul total al plăţilor a crescut cu 70% faţă de trim. I 2022 şi doar cu 4% faţă de ultimul trimestru al anului trecut. Raportul arată o temperare a consumului şi o reorientare a bugetelor individuale ale clienţilor spre turism şi experienţe noi de petrecere a timpului liber. Totodată, rezultă că utilizatorii apelează tot mai mult la plăţile digitale pentru a-şi achita cumpărăturile de la supermarket, pentru a plăti transportul în comun sau serviciile de ridesharing sau atunci când iau masa în oraş cu prietenii sau familia”, potrivit unui comunicat de presă.
În trim. I 2023, 26% dintre tranzacţiile către comercianţi au fost realizate pentru cumpărăturile de produse alimentare şi de larg consum, 17% pentru transport, iar 15% pentru divertisment. Totuşi, bugetele cele mai mari au fost cheltuite pentru divertisment (21% din totalul sumelor cheltuite cu Revolut), shopping (17%), produse alimentare şi de larg consum (14%), restaurante (10%), servicii (9%), transport (8%), turism (7%), utilităţi (5%), sănătate (4%).
„Dinamica cheltuielilor şi a tranzacţiilor faţă de ultimul trimestru al anului trecut şi faţă de primul trimestru 2022 ne-a arătat că, deşi cheltuielile au fost pe un trend ascendent, clienţii au devenit mai atenţi cu banii lor, în trimestrul I 2023.
Categoriile de bugete care au continuat să înregistreze creşteri, în primele trei luni ale anului faţă de anterioarele trei luni, au fost restaurantele (+12%), utilităţile (+9%) sau cheltuielile generale (+11%), mai ales pe seama evoluţiei preţurilor. Pentru că mulţi dintre clienţi au profitat de bonusurile şi promoţiile realizate de agenţiile de turism şi de operatorii turistici în primele trei luni ale anului, turismul a înregistrat, de asemenea, o creştere de 9% faţă de trim. IV 2022. Sezonalitatea a influenţat şi ea anumite categorii de bugete – transporturile au avut o creştere modestă de 1%, în timp ce serviciile de sănătate au înregistrat un progres de 6%, pe fondul sezonului rece. (…) Studiul arată o scădere a cheltuielilor pentru cumpărături/ shopping cu 4% faţă de trimestrul IV al anului anterior, dar o creştere de aproape 70% faţă de acelaşi trimestru al anului trecut”, se arată în comunicat.
În privinţa categoriilor de comercianţi, pe primul loc se menţin magazinele alimentare şi supermarketurile cu 21% din totalul tranzacţiilor şi 13% din suma totală a plăţilor. Pe poziţia a doua se află restaurantele, barurile şi cafenelele (6% din tranzacţii şi 5% din suma totală a plăţilor), pe a treia poziţie fiind benzinăriile (după suma totală a plăţilor, cu 4%) respectiv fast-food-urile (după numărul de tranzacţii realizate, cu 6%). În top 10 au mai intrat, după valoarea totală a plăţilor: hotelurile, motelurile şi resorturile, magazinele de articole vestimentare, comercianţii de mărfuri generale, furnizorii de utilităţi, retaileri de electronice, agenţiile de turism şi tur-operatorii. După numărul de tranzacţii realizate, regăsim în top 10 comercianţi benzinăriile, farmaciile, operatorii de servicii de telecomunicaţii.