Impactul tarifelor: 34% dintre companiile multinaționale văd un efect major, 57% unul moderat; măsurile de răspuns includ creșterea prețurilor și relocarea producției sau exportul pe alte piețe

În 2025, studiul Deloitte Global Tax Policy Survey arată că 34% dintre companiile multinaționale consideră că tarifele comerciale suplimentare sau barierele netarifare au un impact major, iar 57% estimează un efect moderat.

Ca răspuns, aproape 30% cresc prețurile și 16% iau în calcul relocarea producției sau orientarea către alte piețe.

Ce spune Dan Bădin, Partener Servicii Fiscale, Deloitte România?

„La cele cinci teme de impact analizate în studiu se adaugă și incertitudinea tot mai pregnantă cu privire la regulile fiscale care guvernează cooperarea între mai multe jurisdicții, cum ar fi reglementările emise în baza recomandărilor OCDE sau directivele europene. În trecut, acestea erau subiectul unor dezbateri întinse pe ani sau chiar pe decenii, în anumite cazuri, dar mai nou se consemnează schimbări mult mai rapide, care pun companiile în dificultate din perspectiva planurilor pe termen lung. Modificarea în regim de urgență a cerințelor de raportare privind sustenabilitatea, tarifele comerciale anunțate sau impuse de SUA mai multor țări și contramăsurile acestora din urmă sunt doar câteva exemple care au luat prin surprindere comunitatea de afaceri internațională.

La acestea se adaugă și anunțul UE potrivit căruia finanțarea planurilor din zona de apărare ar putea avea drept sursă inclusiv o taxă asupra companiilor care își desfășoară activitatea și vând în UE, cu cifra de afaceri de cel puțin 100 de milioane de euro. Această incertitudine se manifestă și asupra companiilor multinaționale care activează în România, astfel că acestea ar trebui să pledeze, individual sau la nivel de grup, pentru intensificarea cooperării internaționale în direcția asigurării coerenței și predictibilității reglementărilor în domeniul fiscal”, spune el.

Exit mobile version