Fitch: Reducerea deficitului record și stabilizarea datoriei sunt esențiale pentru ratingul României

Reducerea deficitelor record și stabilizarea datoriei publice, aflată pe o traiectorie ascendentă, reprezintă elemente esențiale în evaluarea ratingului suveran al României, conform agenției Fitch Ratings.

După mai mulți ani de politici fiscale incoerente și pierderea credibilității fiscale, următorul guvern va avea de înfruntat o provocare majoră: lansarea unui amplu proces de consolidare fiscală pe termen mediu, într-un climat economic cu perspective modeste și într-un mediu politic fragmentat.

Care e impactul alegerilor prezidențiale asupra stabilității politice?

Victoria lui Nicușor Dan, un independent centrist și pro-european, în fața populistului de dreapta George Simion, reduce riscul unei perioade prelungite de instabilitate politică și turbulențe pe piețele financiare.

Cu toate acestea, fragmentarea Parlamentului și polarizarea socială – ilustrată prin faptul că Simion obține 41% în primul tur – pun sub semnul întrebării eficiența viitoarelor politici guvernamentale.

Deși au început negocieri între partidele pro-UE pentru formarea unui guvern stabil, este incert dacă se va atinge o coerență politică funcțională.

Care sunt perspectivele cu privire la consolidarea fiscală?

Fitch își menține opinia că incertitudinea politică va persista până după alegerile prezidențiale repetate, iar ciclul electoral extins va întârzia aplicarea măsurilor suplimentare de consolidare fiscală cel puțin până în a doua jumătate a anului 2025.

Noul președinte și partidele pro-UE recunosc gravitatea situației fiscale, iar sursele media arată că fixarea unui plan de ajustare fiscală este o prioritate în discuțiile pentru formarea coaliției.

Nicușor Dan indică un obiectiv realist de deficit pentru 2025 de 7,5% din PIB, aliniat la ținta de 7% stabilită în acordul pe termen mediu cu UE.

Cum arată evoluția recentă a deficitului și a datoriei publice?

Deficitul bugetar general crește la 9,3% din PIB în 2024, față de 6,6% în 2023, ceea ce determină creșterea datoriei publice la 54,8% din PIB. Pentru primele patru luni din 2025, deficitul e de aproximativ 56 miliarde RON, similar cu aceeași perioadă a anului trecut.

Comisia Europeană prognozează un deficit de 8,6% pentru 2025 în absența unor politici noi și presupune o creștere economică de doar 1,4%.

Datele economice recente, inclusiv stagnarea PIB-ului în primul trimestru din 2025, sugerează riscuri semnificative pentru atingerea acestor obiective.

Ce măsuri fiscale trebuie implementate?

Guvernul anterior introduce spre finalul anului 2024 măsuri precum înghețarea salariilor și pensiilor, însă rezultatele sub așteptări impun acum o ajustare mai severă pentru a atinge ținta de 7,5% din PIB.

Măsurile ce vor fi negociate în cadrul viitoarei coaliții guvernamentale vor constitui primul test cu privire la capacitatea noului executiv de a reduce deficitul în 2025 și 2026 într-un mod realist și eficient.

Care e rolul fondurilor europene?

Fondurile europene rămân un element cheie pentru stimularea creșterii economice și pentru îmbunătățirea potențialului economic al țării.

Prezența unui președinte și a unui guvern pro-european favorizează atragerea acestor fonduri, dar respectarea condiționalităților impuse de UE ar putea fi complicată în lipsa unui cadru politic coerent.

Comisia Europeană nu aplică sancțiuni financiare în cadrul Pachetului de Primăvară din 4 iunie, în ciuda deficitului ridicat, dar posibilitatea unor sancțiuni rămâne deschisă.

Cum arată calendarul viitor al evaluărilor?

Următoarea evaluare a ratingului suveran al României de către Fitch este programată pentru 15 august.

Exit mobile version