- În ianuarie 2025 încep discuțiile oficiale cu șapte investitori, iar Booster Capital s-a dovedit partenerul potrivit.
- Artesana țintește afaceri de 15 mil. € în 2025.
- Noul parteneriat vizează dezvoltarea unei fabrici de brânzeturi artizanale, cu produse curate și tehnologii moderne.
Daniel Donici, cofondatorul Artesana, vorbește pentru Aleph Business despre parcursul dificil al tranziției de la ROCA Investments la un nou partener, Booster Capital. Procesul de schimbare este unul complex, dar a marcat începutul unei noi direcții strategice pentru compania de lactate artizanale, cu accent pe revenirea la producția de brânzeturi și investiții într-o nouă fabrică
Booster Capital intră în acționariatul Artesana, producător românesc de lactate artizanale și înlocuiește ROCA Investments, care a deținut 20% din companie din 2020.
În ultimii cinci ani, Artesana își triplează afacerile și ajunge la performanța de 55 mil. lei în 2024, cu un profit net de peste 1,6 mil. lei și peste 75 de angajați. Ținta pentru 2025 este de 15 mil. euro cifră de afaceri.
Noul parteneriat vizează investiții de peste 10 mil. euro într-o fabrică de brânzeturi artizanale și extinderea internațională
Ce spune Daniel Donici, cofondator, Artesana?
”Ok, aș începe așa că n-am vorbit până acum cu nimeni despre procesul ăsta că a fost unul destul de greuț așa. Prima discuție cu ROCA am avut-o în august anul trecut. Mă rog, ne-au chemat să vorbim despre planurile de viitor. Noi entuziasmați așa că ne gândeam încă de pe atunci să facem o nouă investiție, că operaționalizasem fabrica pe care am construit-o împreună. Numai că ei ne-au dat așa o mică bombă că ne-au spus că ei vor să iasă, nu mai sunt dispuși la investiții. Mă rog, că a venit momentul potrivit ca să facă exitul. Și ok, ne-au luat prin surprindere așa, nu ne așteptam. Ne-a spus că nu este o presiune, dar na, trebuie să mergem pe drumul ăsta.
Au fost câteva luni în care nu s-a întâmplat nimic, nici noi n-am căutat nici ei, dar era așa ceva în aer. În decembrie 2024 au apărut primele contacte. Mă rog, am mai spus eu în stânga, în dreapta, cred că și ROCA, o parte dintre cei cu care am vorbit pur și simplu au venit către noi fără să audă că există vreun interes, doar pentru că ne-au văzut în piață și li s-a părut interesant. Iar din ianuarie am început, efectiv, discuțiile. Inclusiv cu Booster, prima întâlnire așa oficială a fost pe 24 ianuarie. Și în lunile astea, ianuarie, februarie, martie, am avut discuții cu șapte potențiali investitori. Fie fonduri de aici, românești, investitori strategici sau investitori privați.
Deci a fost un proces complicat și greu, dar cu Booster ne-am aliniat din prima. De la primele discuții și tot ce am făcut. Adică ne-a confirmat că ei sunt partenerii pe care îi căutăm. Ne-am aliniat inclusiv la partea asta de investiții într-o fabrică nouă. Chiar dacă noi jucăm pe piața de brânză, de la înființare de fapt, eu de la asta am plecat de la o bucată de brânză din lapte de capră. Și îmi doresc să revin la prima dragoste, la brânză. Chiar dacă noi acum facem peste 90% acidofili, adică iaurturi, lapte, smântână. Brânzeturile reprezintă un procent foarte mic. Doresc o investiție care să preia ADN-ul pe care l-am implementat în acidofili. Adică produse curate, fără procese industriale, doar că scalate la un nivel mai mare folosind tehnologie. Asta e pariul pe care și Booster-ul îl vede potențial câștigător. Astfel că suntem aici să dăm drumul la treabă”, spune el.
