Dragoș Cabat, economist: Mașinile electrice vor fi în anii următori sub dominația Chinei

Producătorul chinez de baterii pentru vehicule electrice, CATL, se pregăteşte să lanseze cea mai mare listare bursieră din lume în 2025, printr-o vânzare de acţiuni de cel puțin 4 mld. $ și până la 5,3 mld. $, arată prospectul de listare, publicat ieri.

Asta dacă interesul investitorilor este mare şi se activează opţiunea “greenshoe”, care permite vânzarea unui număr suplimentar de acţiuni.

IPO-ul are loc pe bursa din Hong Kong, iar debutul la tranzacționare începe în 20 mai, potrivit Bloomberg.

CATL este deja listată pe bursa din Shenzhen. Și deţine titlul de cel mai mare producător mondial de baterii pentru vehicule electrice şi sisteme de stocare a energiei.

Compania demarează o strategie de globalizare și construiește fabrici în Europa şi încheie parteneriate tehnologice cu constructori auto americani.

Dar avertizează în prospect că politicile tarifare internaţionale se schimbă rapid şi compania „nu poate anticipa cum vor evolua acestea şi cum îi vor afecta activitatea.”

Ce spune Dragoș Cabat, economist?

Dacă luăm în considerare tot push-ul spre energie verde, cât de atractivă este această companie pentru investitori? Sunt EV-urile viitorul sectorului auto?

„Da, mi se pare că este un sector foarte interesant și că este o acțiune foarte interesantă. Până la urmă este cel mai mare și cel mai important producător de baterii și de medii de stocare și atunci interesul pentru această companie ar trebui să fie foarte ridicat. Nu întotdeauna cele mai bune companii sunt și cele mai bune acțiuni de cumpărat pentru că de multe ori au multipli ridicați la prețuri foarte mari. Dar, ca și interes, cu siguranță liderul acestei piațe va fi unul care va atrage mult interes din partea investitorilor”, spune el.

Cum interpretezi decizia CATL de a opta pentru o listare secundară în Hong Kong în locul altor piețe internaționale, și ce impact ar putea avea acest lucru asupra atractivității bursei din Hong Kong pentru alte companii tehnologice chineze?

„Da, este o decizie interesantă. Sigur că, dacă ne gândim așa, cea mai bună piață sau cea mai ofertantă piață ar fi fost Statele Unite undeva New York sau altă piață. Și de sigur că ar fi fost investitorii atrași și acolo de această acțiune. Pe de altă parte, avem aceste fricțiuni geopolitice, toată lumea își dorește ca noua energie verde să fie controlată de acționari din țările respective de unde sunt companiile Și cred că cei de la CETL nu au vrut să riște ca să se listeze pe piața din Statele Unite. Acolo trebuie mult mai multe informații despre companie care să fie făcute publice.

Și în plus, puteau marile fonduri de investiții americane să intre și să ia poziții de control. Nu neapărat poziții majoritare, dar poziții importante care după aceea să facă push, să aibă locuri în consiliul de administrație, să afle alte informații. Și în momentul acesta, cred că producătorii chinezi sunt mult mai reticenți și își doresc și ei să facă acest on-shoring, inclusiv în ceea ce privește listările de companii. Plus că, mai nou, piața chineză și mai ales piața din Hong Kong, care este întotuși una internaționalizată, internațională, a rămas încă, poate oferi suficient de mulți investitori și suficient de multă lichiditate. Și bani mulți veniți dinspre mainland China, adică dinspre investitorii chinezi”, explică el.

Ce riscuri macroeconomice sau sectoriale ar putea afecta succesul pe termen lung al listării CATL în Hong Kong, având în vedere volatilitatea piețelor asiatice și dependența industriei auto de lanțurile de aprovizionare globale?

„Sigur, primul risc important ar fi o încetinire puternică a pieții chineze. Nu mai vorbim de războaie în zonă, care, de acestea, din păcate, sunt posibile în perioada aceasta. O depreciere a RMB-ului, a monedei chineze. Și, de sigur, taxele vamale americane, care pentru moment pare că sunt în proces de a se relaxa, dar nu știm niciodată cu locatarul de la Casa Alba ce îi mai vine în minte. Și atunci este posibil ca exporturile pe care se bazează mult CETL și toate firmele chineze să aibă probleme, să fie afectate. Deci, cam acestea ar fi riscurile macroeconomice.

Din punct de vedere sectorial, China și automobilele electrice par o combinație extraordinară care a câștigat primul plan în mod clar în industria auto. Deci, mașinile electrice cred că vor fi în anii următori, din ce în ce mai mult, un teritoriu chinezesc, sub dominația chinezilor. E un avans tehnologic atât de important, plus ca și avansul resurselor, reținerii de resurse prin care se fac bateriile electrice, încât nu vor putea fi ajunși pe termen scurt și mediu nici de americani, care sunt mult peste normă, și nici măcar de europeni care nu au mers pe acest drum destul devreme. Nici măcar de japonezi care sunt în Asia, care au mers mai degrabă pe tehnologia autoturismelor hibride decât pe CETL pur electrice”, continuă el.

Exit mobile version