Dana Radoveneanu, Head of Retail Agency, Cushman and Wakefield Echinox: Piața este extrem de dinamică

În 2025, centrele comerciale nu mai pot miza doar pe spațiu și ofertă.

Pentru a rămâne relevante, trebuie să devină soluții complete pentru viața de zi cu zi a clienților.

Proximitatea, accesul facil și experiențele integrate contează mai mult ca oricând.

Dana Radoveneanu, Head of Retail Agency la Cushman and Wakefield Echinox, spune că adaptarea la nevoile reale ale consumatorilor este cheia competitivității.

Centrele comerciale trebuie să ofere totul, de la parcare și food court, până la retail de lux și zone de relaxare, toate într-un singur loc.

Ce spune Dana Radoveneanu, Head of Retail Agency, Cushman and Wakefield Echinox?

Cum ati descrie piata de retail din România din punctul de vedere al investitorilor, retailerilor si comportament de consum vs alte tari din regiune?

„Dacă este să comparăm densitatea pe metru pătrat în România față de alte țări din CEI, România este, să zicem, la coada clasamentului. Noi suntem undeva la 250 de metri pătrați construiți de rite la mia de locuitor, pe lângă țări precum Ungaria, Polonia sau chiar Cehia care sunt undeva pe la 350 de metri pătrați la mia de locuitor, ceea ce ne arată clar că există potențial de creștere pentru investitori.

Vedem că dezvoltatorii sunt interesați pe de o parte de proiecte de tip retail park în orașe mai mici, dar și proiecte de mare anvergură în orașele mari. În ultimii 4-5 ani am văzut că mari dezvoltatori au adăugat cel puțin un proiect pe an în portofoliul lor și ajungem astfel la o densitate de 4,7 milioane de metri pătrați construiți, deci un total de GLE construite în România.

Este clar că există apetitate din partea investitorilor străini cât și din partea investitorilor români. În ceea ce privește retailerii, vedem că și aceștia sunt interesați să își extindă portofoliile. Asta mai ales după ce am avut în 2024 o creștere a vânzărilor bazată evident și pe creșterea consumului. Am văzut atât brand-uri românești cât și brand-uri internaționale care se dezvoltă în România. Iar în ceea ce privește consumul, l-aș cataloga drept constant, unul recurent și cum spuneau și ei mai devreme, într-adevăr, oamenii, clienții își doresc să aibă o experiență atunci când vin în centrul comercial și vor să găsească totul sub același acoperiș. De aceea e foarte important, de la design, atmosferă, dar și mixul de chiriași pe care proprietarii îl oferă”, spune ea.

Care sunt cele mai dinamice segmente din zona de retail?

„Povesteam și mai devreme că piața este extrem de dinamică și că vedem atât proiecte de mici dimensiuni, de tip retail park în orașe secundare, dar vedem și faptul că proprietarii au pus pariu pe proiecte de mari dimensiuni, mega proiecte să le spunem. Unul dintre astfel de proiecte a fost deschis chiar în luna aprilie în Iași, de către Prime Capital, Mall Moldova se numește, este un proiect de peste 120.000 de metri pătrați. Vedem orașe precum Cluj care la fel mizează pe mega proiecte, proiecte de tip mixed-use, în care ai aproape de birou sau de casă o componentă extrem de mare de retail, la fel atât Prime Capital cât și Iulius au anunțat deja două mega proiecte tot așa peste 120.000 de metri pătrați în Cluj.

Un alt segment pe care îl văd interesant este legat de remodelările centrelor comerciale existente. Și am aici două exemple interesante. Jumbo Center este unul dintre ele. Este un proiect la care suntem și implicați pe partea de leasing. Este vorba de fostul Liberty Mall. Este un centru comercial vechi pe care retailerul grec Jumbo l-a achiziționat. A deschis pe etajul 2 un magazin impresionant Jumbo, iar acum parterul și etajul 1 sunt la închiriere și se dorește crearea unui mix de chiriași care să se potrivească atât zonei cât și catchment-ului care este unul foarte bun în zona respectivă.

Un alt proiect la fel de remodelare este proiectul Agora Arad, tot așa un proiect mai vechi, care a fost achiziționat și care urmează să-și deschidă porțile în curând. Vedem la fel extinderea de proiecte mari, un exemplu care mi vine în minte este Promenada, care a anunțat deja extinderea mall-ului cu o suprafață destul de mare. Din partea brand-urilor văd la fel că se uită să-și adapteze conceptul, astfel încât să se potrivească cât mai bine nevoilor chiriașilor, atât pe zona de design, cât și pe feeling-ul pe care îl ai în magazin, dar și serviciile pe care le oferă.

Am văzut niște întrări destul de impresionante de retaileri mult așteptați în România, cum e Primark, cum este Lefties, partea grupului Inditex, chiar Half Price, partea grupului CCC. Deci au fost brand-uri internaționale care au ales să pună România pe harta dezvoltării și cu siguranță, având în vedere că sunt nume care încă lipsesc la noi, o să vedem în următoarea perioadă noi întrări pe piața din România.

Un alt segment pe care aș vrea să-l menționez și care cred că e foarte interesant este legat de achizițiile de proiecte existente și un exemplu pe care aș vrea să-l dau este tranzacția realizată de M-Core, care a achiziționat de la grupul Mastery Estate un portofoliu de șapte proiecte. Este o tranzacție care a fost intermediată de colegii mei din echipa de Capital Markets, Cushman, Kinox”, continuă ea.

Exit mobile version