Consumatorii vor acorda o importanţă mai mare preţului produselor decât mărcii în acest an, arată un studiu Deloitte

Consumatorii vor acorda o importanţă mai mare preţului produselor decât mărcii în acest an, arată un studiu Deloitte

Consumatorii vor acorda o importanţă mai mare preţului produselor decât mărcii în acest an, estimează două treimi dintre comercianţi, aspect care le va crea dificultăţi, potrivit studiului Deloitte Retail industry outlook 2023.

De asemenea, 70% dintre comercianţi consideră că persistenţa deficienţelor pe lanţurile de aprovizionare va afecta creşterea companiilor din domeniu în 2023.

Pentru a face faţă provocărilor legate de schimbarea comportamentului consumatorilor, comercianţii trebuie să îşi îmbunătăţească infrastructura de comerţ online, respectiv serviciile de livrare, de retur şi să dezvolte vânzările prin intermediul reţelelor sociale, recomandă studiul.

Pe de altă parte, cumpărătorii online au aşteptări tot mai mari cu privire la livrarea comenzilor, astfel că opt din zece comercianţi anunţă investiţii semnificative în modernizarea lanţurilor de aprovizionare şi distribuţie în acest an. Mai mult de două treimi sunt foarte încrezători că vor putea oferi consumatorilor o experienţă cursivă de cumpărare, dar, în acest scop, trebuie să investească în soluţii de livrare mai profitabile, cum ar fi centrele automate de procesare a comenzilor, care ajută la creşterea capacităţii de stocare, a vitezei de transfer, la ambalarea comenzilor pentru mai multe magazine şi, în final, la eficientizarea utilizării resursei umane.

„Comerţul online câştigă tot mai mult teren şi în ţările europene, inclusiv România. Creşterea a accelerat în perioada pandemiei şi, deşi ulterior s-a temperat uşor, marcând dorinţa cumpărătorilor de a reveni fizic în magazine, cele mai recente date arată că, de fapt, viitorul comerţului este online. Conform Eurostat, în 2022, 64% dintre cetăţenii Uniunii Europene au cumpărat produse sau servicii online, cu 1% peste nivelul din 2021. Cei mai activi în această direcţie sunt tinerii între 25 şi 34 de ani (87% au cumpărat online în 2022). În România, procentul celor care cumpără online este de doar 46% din cetăţeni, dar ţara noastră se află printre statele UE cu cea mai mare viteză de creştere înregistrată în ultimii zece ani. Aşadar, comercianţii trebuie să se adapteze la această tendinţă şi să ofere clienţilor servicii complexe, asociate comerţului online (modalităţi mai atractive de prezentare a produselor, procesarea rapidă a comenzilor, retur eficient), dat fiind că, cel puţin în UE, cumpărătorii aleg tot mai des produse din alte state membre”, a declarat Raluca Bâldea, Partener Servicii Fiscale, Deloitte România, şi Liderul industriei de retail şi bunuri de larg consum.

În schimb, conform studiului, dezvoltarea comerţului online a generat preocupări cu privire la gestionarea retururilor, în creştere comparativ cu vânzările fizice (30% faţă de 10%). Din cauza faptului că nu pot vedea şi proba produsul, jumătate dintre consumatori comandă mai multe mărimi şi culori pentru a-l găsi pe cel potrivit. În aceste condiţii, comercianţii trebuie să găsească soluţii pentru a oferi informaţii exacte pentru produsele vândute online (mărime, imagine şi descriere) şi să ofere modalităţi mai atractive de prezentare (bazate pe realitatea augmentată).

„Spre exemplu, când produsul este vizualizat tridimensional, rata de retur este cu 40% mai mică. În plus, utilizarea inteligenţei artificiale în sistemele de analiză poate să ajute la prevenirea retururilor frauduloase, prin identificarea clienţilor de încredere, şi la scurtarea perioadei de rambursare a banilor. Aceste instrumente ar determina reducerea costurilor, dar şi îmbunătăţirea experienţei clienţilor”, arată realizatorii studiului.

Pe măsură ce asimilează schimbările intervenite în comportamentul consumatorilor, comercianţii văd un potenţial tot mai mare de creştere a comerţului „social”, astfel că 60% estimează că consumatorii vor plasa comenzile direct pe reţelele sociale în acest an. Un factor favorizant este acela că nativii digitali, care sunt mai implicaţi în comerţul „social” decât generaţiile anterioare, capătă o putere de cumpărare tot mai mare. În consecinţă, şapte din zece comercianţi estimează o colaborare mai strânsă cu reţelele sociale şi cu influencerii pentru a beneficia de amploarea comerţului „social”. Studiul aminteşte faptul că, în 2022, 94,4% dintre millennials foloseau telefoane inteligente, iar timpul mediu petrecut pe reţelele sociale a crescut în ultimul deceniu cu peste 60% şi a ajuns la 8 ore pe zi în 2021. Totodată, 61% dintre utilizatori au încredere în influenceri, în timp ce doar 38% ţin cont de recomandările mărcii.

Studiul Deloitte Retail industry outlook 2023 a fost realizat în Statele Unite pe baza unui sondaj la care au participat 50 de directori din companii de profil, responsabili cu deciziile strategice în cadrul organizaţiei. Dintre aceştia, 70% activează în companii cu venituri anuale de peste 10 miliarde de dolari.

Exit mobile version