Comisia Europeană a propus, luni, scutirea de la plata taxei pe valoarea adăugată (TVA) a bunurilor şi serviciilor care, în perioadele de criză, sunt puse la dispoziţia statelor membre şi a cetăţenilor de către Comisia Europeană, organismele şi agenţiile UE.
Propunerea a fost făcută pe baza experienţei dobândite în timpul pandemiei de COVID-19. Printre altele, aceasta a arătat că TVA-ul perceput pentru anumite tranzacţii ajunge să fie, în operaţiunile de achiziţii publice, un factor de cost care pune presiune pe bugetele limitate. Prin urmare, iniţiativa de astăzi va eficientiza la maximum fondurile UE utilizate în interes public pentru a răspunde la situaţiile de criză, cum ar fi dezastrele naturale şi urgenţele de sănătate publică. Ea va consolida totodată organismele de gestionare a dezastrelor şi a situaţiilor de criză la nivelul UE, cum ar fi cele care intră sub incidenţa uniunii europene a sănătăţii şi a mecanismului de protecţie civilă al UE.
Odată puse în aplicare, noile măsuri vor permite Comisiei şi altor agenţii şi organisme ale UE să importe şi să achiziţioneze bunuri şi servicii scutite de TVA atunci când achiziţiile respective urmează să fie distribuite în cadrul unei intervenţii de urgenţă în UE. Destinatarii ar putea fi statele membre sau părţi terţe, cum ar fi autorităţile sau instituţiile naţionale (de exemplu, un spital, o autoritate naţională de sănătate sau de intervenţie în caz de dezastre). Bunurile şi serviciile acoperite de scutirea propusă includ testele de diagnosticare şi materialele de testare, precum şi echipamentele de laborator; echipamentele personale de protecţie (EIP), precum mănuşile, aparatele pentru respiraţie artificială, măştile, halatele, produsele dezinfectante şi echipamentele de dezinfectare; corturile, paturile de campanie, îmbrăcămintea şi alimentele; echipamentele de căutare şi salvare, sacii de nisip, vestele de salvare şi bărcile gonflabile; antimicrobienii şi antibioticele, antidoturile care asigură protecţia în caz de ameninţare cu arme chimice, tratamentele pentru leziuni cauzate de radiaţii, antitoxinele, comprimatele de iod; produsele derivate din sânge sau anticorpii; dispozitivele de măsurare a radiaţiilor; dezvoltarea, producţia şi achiziţionarea produselor necesare, activităţile de cercetare şi inovare, constituirea de stocuri strategice de produse; licenţele farmaceutice, unităţile de carantină, studiile clinice, dezinfectarea sediilor etc.
Comisarul pentru economie, Paolo Gentiloni, a declarat: „Pandemia de COVID-19 ne-a învăţat că aceste tipuri de crize sunt multidimensionale şi că au un impact major asupra societăţilor noastre. Este extrem de important ca răspunsul dat să fie rapid şi eficient, iar noi trebuie să oferim cel mai bun răspuns în prezent pentru a ne pregăti pentru viitor. Propunerea de astăzi vine în sprijinul obiectivului Uniunii Europene de a reacţiona la situaţiile de criză şi de urgenţă care apar în UE. Ea va asigura totodată că eforturile de ajutorare la nivelul UE menite să combată pandemia şi să sprijine redresarea vor avea cel mai mare impact financiar posibil.”
Propunerea legislativă, care va modifica Directiva TVA, va fi transmisă Parlamentului European spre avizare şi Consiliului spre adoptare.
Statele membre vor trebui să adopte şi să publice, până la 30 aprilie 2021, actele cu putere de lege şi actele administrative necesare pentru a se conforma acestei directive. Statele membre trebuie să aplice dispoziţiile respective de la 1 ianuarie 2021.
Uniunea Europeană a luat deja măsuri în domeniul fiscal şi vamal pentru a sprijini lupta împotriva pandemiei de COVID-19 şi redresarea în urma acesteia. În aprilie 2020, UE a convenit să scutească de taxe vamale şi de TVA importurile de măşti şi de alte echipamente de protecţie necesare pentru combaterea pandemiei. Această scutire rămâne în vigoare, planificându-se prelungirea sa. În decembrie 2020, statele membre ale UE au căzut de acord asupra unor măsuri noi propuse de Comisie pentru a permite o scutire temporară de TVA în cazul vaccinurilor şi al kiturilor de testare vândute spitalelor, medicilor şi persoanelor fizice, precum şi în cazul serviciilor strâns legate de acestea. În temeiul directivei modificate, statele membre pot aplica fie cote reduse, fie cote zero, atât în cazul vaccinurilor, cât şi al kiturilor de testare, dacă doresc acest lucru.