- China restricționează exportul de metale rare și afectează producția auto în SUA și Europa, scrie un comunicat XTB.
- Metalele rare devin armă strategică în tensiunile comerciale globale.
- Producătorii auto europeni riscă blocaje, mai ales în segmentul electric.
Limitarea exporturilor de metale rare și magneți de către China afectează direct industria auto din SUA și UE și pun presiune pe lanțurile de aprovizionare, conform unui comunicat XTB.
Deși producția nu este încă blocată, companii precum Mercedes-Benz și Volkswagen își exprimă îngrijorarea și încep să constituie stocuri de rezervă.
Metalele rare devin armă economică în tranziția energetică
Metalele rare sunt esențiale în producția motoarelor electrice, sistemelor de frânare, telefoanelor mobile, echipamentelor aerospațiale și militare. Deși nu sunt cu adevărat rare, procesul lor de rafinare rămâne complex și poluant.
Reciclarea devine o soluție tot mai discutată în Vest, însă volumele recuperate sunt în prezent reduse. Procesele sunt costisitoare și lente. Totuși, oferta potențială crește odată cu apropierea de sfârșitul ciclului de viață al primelor generații de mașini electrice. În prezent, un automobil cu motor termic folosește în jur de 140 de grame de metale rare, în timp ce o mașină electrică necesită aproximativ 550 de grame.
Industria auto europeană resimte presiunea rarității metalelor
În lipsa unor livrări suplimentare, producătorii auto europeni întâmpină dificultăți în menținerea nivelului actual de producție, mai ales în sectorul vehiculelor electrice. BMW dezvoltă un motor electric fără magneți, dar alte componente continuă să depindă de metale rare.
Volkswagen își continuă planurile de a reduce personalul cu 35.000 de angajați până în 2030, iar o parte din forța de muncă se redirecționează către industria de apărare. Metalele rare joacă un rol strategic și în sectorul militar: un avion F-35 conține aproximativ 400 kg, iar un submarin poate folosi până la 4 tone.
Acțiunile BMW scad cu 15,2% în ultimul an, cele ale Mercedes-Benz cu 21%, iar cele ale Volkswagen cu 17,9%.

