- Coaliția formată din PSD, PNL, UDMR și minorități a prezentat un plan de modernizare a economiei, incluzând măsuri precum menținerea cotei unice de impozitare, reducerea taxării pe muncă, creșterea contribuțiilor la Pilonul II de pensii private.
- Emilian Duca, consultant fiscal, atrage atenția asupra lipsei detaliilor concrete și realistice din program.
- Se anticipează înghețarea cheltuielilor bugetare și a pensiilor, urmate de posibile reforme fiscale sau creșteri de taxe în cazul în care măsurile promise nu sunt implementate în timp util.
Coaliția formată din PSD, PNL, UDMR și reprezentanții minorităților lansează Programul de Guvernare 2.0, un set de măsuri care promite să modernizeze economia și să sprijine dezvoltarea țării. Programul prevede menținerea cotei unice de impozitare, reducerea taxării pe muncă, scăderea deficitului bugetar la 7% și impozitarea progresivă a marilor averi. Guvernul își asumă, de asemenea, reducerea birocrației și finalizarea proiectelor incluse în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
Printre măsurile economice majore, Executivul condus de Marcel Ciolacu propune creșterea contribuției la Pilonul II de pensii private de la 4,75% la 6% în următorii patru ani și majorarea sumei deductibile pentru Pilonul III de pensii. În domeniul agriculturii, Guvernul anunță o schemă de ajutor de stat de 1 miliard de euro pentru investiții, 200 de milioane de euro destinate sectorului de panificație și extinderea infrastructurii de irigații.
Pentru revitalizarea industriei, Guvernul promite ajutoare de stat în valoare de 10 miliarde de euro pe an, adică între 6 și 8% din PIB, pentru a stimula producția industrială locală. Totodată, planurile includ transformarea României într-un hub în diverse domenii – energie, securitate cibernetică, industrie, cercetare și instruirea piloților – deși detaliile concrete despre cum vor fi implementate aceste strategii rămân neclare.
România continuă să importe energie, trenurile circulă cu o viteză medie de 45 km/h, iar mii de școli și localități se confruntă cu probleme de bază, precum lipsa unor condiții moderne de igienă sau încălzire.
Programul de Guvernare 2.0 aduce promisiuni, dar rămâne de văzut în ce măsură acestea se vor concretiza sau vor rămâne doar pe hârtie.
Ce spune, EMILIAN DUCA, consultant fiscal, pentru Aleph Business:
Cum traducem măsurile din planul de Guvernare 2.0? Ce e bine ce nu e bine?
“E greu să te pronunți pe bază unui plan de guvernare. Avem experiența tuturor acestor guverne post decembriste în care una se spune în planul de guvernare, în programul de guvernare și altceva se întâmplă în realitate. Acum, din punct de vedere al situației economice din România, este momentul realității în care nu mai sunt aruncate foarte multe promisiuni.
Dacă ne uităm în planul acesta de guvernare, vedem că sunt foarte multe lucruri legate de optimizare, reducere, lucruri care lipseau în alte programe de guvernare. Este evident că situația bugetului de stat este cea care preocupă în mod evident guvernanții. Ceea ce se remarcă este accentul pus pe excesive, în condițiile în care măsurile prin care se va ajunge la acest deziderat lipsesc în bună măsură.”
Adică sunt doar sugerate și nu sunt stabilite în mod exact. Ceea ce putem să ne așteptăm este o înghețare și după aceea, în scenariul optimist, să se facă reformele care lipsesc.
Cu măsurile astea, mergem în fața Comisiei Europene în 2031 să declarăm că am câștigat lupta cu deficitul bugetar? Îl scădem la 2,5-3%?
“E drum lung până la finalul acestui program. Să nu uităm că pe lângă ceea ce scrie în programul de guvernare mai avem o strategie fiscal-bugetară care a fost prezentată Comisiei Europene și publicului într-o formă simplificată, fără lipsuri.
Percepția mea este că acest program este destinat să nu sperie populația. Măsurile în sine vor vedea care vor fi după 1 ianuarie, ceea ce mă aștept în primă fază, așa cum am zis, să avem o închețare a cheltuierilor bugetare și a pensiilor, în bună măsură, și ulterior se vor lua măsurile de reformă în cazul în care acestea nu vor fi luate în ritmul corespunzător, vom avea și creșterea de impozite și taxe. Mă aștept ca luna martie să fie o lună decisivă.
Dacă alegerile prezidențiale se vor face în vară, vom avea și măsurile fiscale amânate. Dacă se vor organiza mai rapid, ceea ce ar fi recomandat, atunci măsurile fiscale ar deveni mai rapid transparente.”