Casa de licitaţii Christie’s a anunţat că vânzările sale în 2022 au atins un record de 8,4 miliarde de dolari (7,94 miliarde de euro), rezultat care se califică drept cel mai mare „din istoria pieţei artei”.
Firma atribuie creşterea cu 17% faţă de anul precedent „rezilienţei pieţelor de artă şi de lux”, în ciuda dificultăţilor prin care trece economia globală, precum şi succesului unora dintre licitaţiile sale vedete ale anului, precum cea a lui Paul G. Allen, care a strâns 1,620 de milioane de dolari (1,530 de milioane de euro) în noiembrie.
„În ciuda unui mediu macro provocator, Christie’s a realizat cele mai mari vânzări globale din istorie”, a precizat CEO-ul casei de licitaţii, Guillaume Cerutti, într-o declaraţie, lăudând „experienţa şi munca grea” a angajaţilor săi din întreaga lume.
Vânzările au crescut în cele trei regiuni pe care se concentrează compania: 73% în America, 3% în Europa, Orientul Mijlociu şi Africa şi 20% în Asia-Pacific.
Licitaţiile de artă clasică au înregistrat cea mai mare creştere, 37%, urmate de arta impresionistă şi modernă (21%); Artă asiatică, africană şi islamică (20%) şi articole de lux precum bijuterii, ceasuri şi genţi de mână (2%).
Pe lângă succesul licitaţiei lui Allen, care a obţinut cele mai mari încasări din istorie, Christie’s a subliniat că în 2022 a fost scoasă la licitaţie cea mai scumpă lucrare din secolul XX vândută până în prezent, lucrarea lui Andy Warhol „Shot Sage Blue Marilyn”, care a ajuns la 195 de milioane de dolari. (183 milioane euro).
35% dintre cumpărătorii care au achiziţionat loturi în acest an au fost clienţi noi Christie’s, dintre care 65% au participat la licitaţii online şi 34% erau din generaţia „millennial” – născută între începutul anilor 1980 şi sfârşitul anilor 1990.