- Alina Andrei: Un pachet de modificări fiscale pare inevitabil.
- Datoria publică guvernamentală ajunge la 990,84 mld. lei.
- Datoria publică guvernamentală ajunge la 56,3% din PIB.
- 4 iunie: Comisia Europeană analizează măsurile României.
- România are deficit ESA de 9,3%, cel mai mare din UE.
- Guvernul încheie T1/2025 cu un deficit bugetar de 43,6 mld. lei.
- T1/2025: Deficitul bugetar crește cu 7 mld. lei vs T1/2024.
- T1/2025: Deficitul bugetar ajunge la 2,28% din PIB.
- Deficitul de cont curent urcă la 7,6 mld. euro în T1/2025.
- Deficitul de cont curent crește cu 80% în T1/2025 față de T1/2024.
- Datoria externă pe termen lung are +1,2% în T1/2025 față de T4/2024.
- Datoria externă pe termen lung ajunge la 156,8 mld. €.
- PIB-ul României stagnează în T1/2025 față de T4/2024.
Ce urmează după alegeri pentru finanțe și fiscalitate?
Ca antreprenori, suntem moderat optimiști dacă ne gândim la creșterea taxelor, spune Alina Andrei, managing partner la Cabot Transfer Pricing.
Cu un deficit fiscal în creștere, estimat la aproximativ 9-10% pentru 2025, și în anticiparea evaluării agențiilor de rating, un pachet de modificări fiscale pare inevitabil.
M-aș bucura să văd că modalitățile de reducere a deficitului bugetar luate în calcul de noul guvern includ în principal măsuri de reducere a cheltuielilor publice, însă e foarte probabil ca acestea să nu fie suficiente pe termen scurt și mediu, spune ea.
Creșterea gradului de încredere în economia românească depinde de pașii următori – desemnarea primului ministru, formarea guvernului, lansarea unui plan credibil de consolidare fiscală, menținerea și consolidarea traiectoriei de aderare la OECD.
Ce spune Alina Andrei, managing partner, Cabot Transfer Pricing?
„Se discută de modificări fiscale, de reforma fiscală, de fapt în ultimii doi ani, trei ani chiar. Ne așteptăm să urmeze un pachet de măsuri fiscale, nu știm ce va include acest pachet, tot auzim zvonuri. Se discută încă înainte de alegeri de creșterea impozitului pe venit de la 10% la 16%, se discută de eliminarea unor excepții fiscale, se discută mult și despre creșterea TVA, pe care înțeleg că președintele nu și-o dorește, și discută cu Ministerul de Finanțe în acest sens.
Deci, practic, nu se dorește această majorare de TVA, deși toți consultanții spun că ar aduce cel mai rapid venituri la bugetul de stat. Dar dacă ne uităm la istoric, observăm că de fiecare dată am acționat în acest fel. S-au cheltuit foarte mulți bani, am cheltuit mai mult decât am încasat, iar măsurile de reducere a deficitului au fost pur măsuri fiscale. Poate ar trebui să ieșim din această paradigmă și să începem cu scăderea cheltuielilor, să începem să ne gândim serios pe termen mediu și lung cum am putea să rezolvăm acest deficit.
Și m-aș bucura să văd că soluția nu este doar fiscală. E clar că va urma un pachet de măsuri fiscale. Așteptăm cu toții să vedem care este. Nu cred că mai avem mult de așteptat. Cred că la jumătatea lunii iunie, finalul lunii iunie, vom vedea ce include acest pachet. Dar m-aș bucura să văd că nu sunt măsuri pur fiscale.
Cred că semnalul a fost unul pozitiv după alegeri. S-a discutat mult despre riscul și despre faptul că investitorii au fost în stand-by în aceste șase luni în care am avut incertitudine politică. Cred că semnalul a fost pozitiv imediat după alegeri. Tot ce s-a spus, tot ce s-a discutat. Încet, încet, probabil că își vor recupera și investitorii încrederea.
Dar depinde foarte mult ce se întâmplă în perioada următoare. Ce negocieri vor avea loc, cine va fi prim-ministru, nu doar cine va fi prim-ministru, dar și cine va forma guvernul și care sunt măsurile cu care va veni noul guvern”, spune ea.
