- EY: Discuțiile de aderare a României la OCDE încep acum 3 ani.
- EY: România e printre candidații avansați în procesul de aderare la OCDE.
- EY: România are un roadmap aprobat pentru aderarea la OCDE.
- EY: Opiniile favorabile ale comitetelor ajută România în adrerarea OCDE.
- EY: Termenul de 2026 pentru aderarea României la OCDE nu e fezabil.
- OCDE reunește 38 de țări membre care promovează politici economice.
- EY: Aderarea la OCDE ar putea reduce dobânzile reale la creditele externe.
- EY: România încă se află în procedura UE de deficit excesiv.
Discuțiile de aderare a României la OCDE au început în urmă cu trei ani și România pare să fie printre candidații destul de avansați în procesul de admitere, cu un roadmap aprobat și opinii favorabile pe un număr semnificativ de comitete deja evaluate. Partea mai puțin bună este că termenul inițial avansat pentru finalizarea acestui proces (2026) pare că nu e fezabil, arată o analiză EY România.
OCDE reunește 38 de țări membre și promovează politici menite să ducă la creșterea bunăstării economice și sociale. Unul dintre cele mai tangibile efecte ca membru al OCDE ar fi scăderea dobânzilor reale la creditele externe. România încă este în procedură UE de deficit excesiv, dar ca în cazul aderării la Uniunea Europeană, înainte de a deveni membru orice țară trebuie să bifeze îndeplinirea unor condiții.
Ce spune Alex Milcev, partener, EY România, pentru Aleph Business?
„Ar fi două explicații. Prima este de politică și elementul extern, și anume ce concurență avem. Sunt în acest moment șapte țări candidate. În afară de România, avem Croația, Bulgaria. Avem și Indonezia, Peru și Thailanda. Deci nu este un câmp, un spațiu destul de înghesuit de candidați care candidează și ei de mulți ani de zile, fiecare cu lobby-ul lui mai reușit sau mai puțin reușit și fiecare cu povestea sa economică și de reformă. Dar, fiind situația în care ne aflăm noi și aici ajung la al doilea element, chestie intrinsecă nouă, chestie internă, unde se află România în proces de aderare la acest club important, probabil cel mai important după NATO și UE. Avem niște reforme încă de făcut în domeniul pensiilor, transparenței și accesului la informații și mai mulți alți parametri. Din păcate, nu ne ajută nici situația cu deficitul bugetar. Stabilitatea financiară a țării este un criteriu foarte important pentru aderarea la acest club exlusivi-excluzivist aș putea să spun și cum foarte bine știm, șchiopătăm încă la acest capitol și 2005 și în 2020-2026.”
Care sunt principalele avantaje ale statutului de membru OCDE pentru România?
„În principiu, acest membership la acest club poate fi echivalent cu un fel de certificat de calitate, ceea ce presupune că această jurisdicție care este această țară care este membră a clubului OCDE, prezintă anumite trăsături și practici și aplică anumite cele mai bune practici în domeniul legislației, comportamentului față de investitori, protecției investițiilor și așa mai departe. Cu siguranță, România este o țară foarte sigură și foarte atractivă pentru investitori. Știm foarte bine câte investiții străine vin în România în fiecare an, însă această acedere la acest club OCDE ar fi încă un semn în plus, încă un avantaj, încă un atu, mai ales comparat cu multe alte țări din regiune care sunt deja membri precum Ungaria, Slovacia, Polonia și așa mai departe.”
„Deci, clar că eforturile Guvernului în ultimii ani nu sunt în zadar, se duc în direcția bună și trebuie perseverat. Iarăși, probabil trebuie făcută și mai multă publicitate a eforturilor Guvernului de a permite României intrarea în acest club, pentru că e o chestie cunoscută unui număr relativ redus de specialiști, nu este chiar de domeniul publicului, așa că mă bucur că avem această emisiune și avem o șansă de a explica un pic importanța acestei aderări. Și cealaltă, celălalt avantaj foarte important, menționat deja și de dumneavoastră, este o scădere a dobânzilor. Nu e scris nicăieri negru pe alb că intrarea în OECD automat îți reduce dobânzile cu o jumătate de procent, un procent și așa mai departe. Dar în condițiile în care România este destul de dependentă de finanțare și internă și externă, orice reducere de dobânzi este foarte binevenită. Așa că, în condițiile actuale, aderarea la acest club chiar este foarte importantă din acest punct de vedere strict financiar.”
De ce este reducerea deficitului bugetar un factor critic pentru aderarea la OCDE?
„Este o întrebare foarte bună, la care încearcă să răspundă guvernele noastre succesive și în anul acesta și în anul viitor. Știm foarte bine deja discuțiile și negocierile încheiate cu Comisia Europeană legat de 6,6, cred că la sută deficit pentru 2026. Deci deja știm că nu o să fim în zona de 3% în niciun caz. Destul de probabil și în 2027 nu o să ajungem la acel prag 3%. Vestea bună, din punct de vedere al OECD-ului, că acel criteriu de deficit bugetar nu este unul singurul decisiv. Sunt foarte mulți factori care trebuie luați în considerare pentru a accepta un membru la această organizație. Deci eu cred că chiar dacă, să spunem, în 2027 nu atingem acel deficit de 3%, ceea ce, cred, că toată lumea știe acum că nu o să fie un obiectiv care poate fi atins.”
„Speranța și convingerea, de altfel, că sunt multe alte reforme și avansul pe alte criterii care vor fi atinse, astfel încât România să aibă șanse reale să intre în OECD în 2027”, spune Alex Milcev.
