- ABSL estimează o creștere moderată a angajaților în industria serviciilor pentru afaceri, sub 10%.
- Preferințele angajaților variază în funcție de generație: stabilitate, flexibilitate sau dezvoltare rapidă.
- Angajații din servicii își schimbă mai rar locul de muncă din cauza incertitudinilor economice.
ABSL estimeazǎ cǎ numǎrul angajaților din industria serviciilor pentru afaceri va creşte moderat, sub 10%, pânǎ la finalul acestui an. Pentru anul viitor se preconizatǎ o creştere similarǎ.
Din cauza incertitudinilor economice și a creșterii automatizării în tot mai multe procese, angajații din industria serviciilor pentru afaceri își schimbă mai rar locul de muncă, comparativ cu perioada de dinaintea pandemiei.
Principalele provocări pentru această industrie sunt legate de recrutarea angajaților potriviți și experimentați, precum și de ajustarea programelor de resurse umane pentru fiecare generație. Scopul este de a asigura coeziunea echipei și de a valorifica potențialul fiecărei generații.
Ce preferă angajații?
„Angajații industriei serviciilor pentru afaceri au motivații comune legate de stabilitate, echilibrul dintre viața personală şi cea profesională, flexibilitate şi creştere profesională. Generațiile peste 40 de ani sunt mai motivate de stabilitate, de recunoașterea formală prin avansare profesională, creșterea salarială și bonusuri, în timp ce Generația Millenials apreciază îndeosebi implicarea în cauze sociale şi flexibilitatea în muncǎ. Angajații sub 25 de ani sunt motivați de munca într-un mediu inovativ, de posibilitatea de învǎțare şi dezvoltare rapidă”, spune Adrian Baron, Vice Preşedinte ABSL.
Oferirea de beneficii flexibile în industrie este rezultatul preferințelor variate ale angajaților. Cei de peste 40 de ani prioritizează asigurările de sănătate pentru ei și familiile lor, în timp ce angajații mai tineri pun accent pe munca hibridă, programul de lucru flexibil, programele de wellbeing (sport, psiholog, coaching) și beneficiile pentru părinți.
„Așteptările în ceea ce priveşte învǎțarea sunt diferite. Observam cǎ generațiile nǎscute pânǎ în 1980 preferǎ interacțiunea fizică, o bună planificare a muncii și a programelor alese. Generațiile nǎscute dupǎ 1980 au un plan aspirațional de carierǎ, au nevoie să învețe interacționând cu ceilalți și par mai puțin flexibili. Cei mai tineri nǎscuți dupǎ 2000 acționeazǎ din curiozitate, bazat pe oportunitățile cu care se întâlnesc, sunt mai centrați pe self learning atât timp cât reprezintă un interes pentru ei”, explică Cătălina Magui, Director HR, Societe Generale Global Solution Centre, companie membră ABSL.
Preferințe de vacanță în funcție de generație
Angajații au preferințe diferite și în privința vacanțelor. Millenials preferă escapade scurte și frecvente, cei de peste 40 de ani aleg vacanțe mai lungi și planificate din timp, iar angajații sub 25 de ani preferă să lucreze remote din locul în care își fac vacanța, înainte sau după concediu.
„Așteptările specifice fiecărei generații sunt importante mai ales în construirea politicilor de fidelizare a angajaților. „Milenialii” au tendința de a schimba locul de muncă frecvent, căutând mijloace rapide de promovare și acumulare de experiență. Aceasta generație apreciază atât munca de la distanță cât și flexibilitatea programului de lucru, bazându-se mult pe tehnologia folosită în special pentru eficientizarea proceselor. Angajații de peste 40 de ani pun un accent deosebit pe echilibrul dintre viața profesională și viața privată, iar cei care ocupă funcții de conducere se disting în general printr-o abordare pragmatică bazată pe analiza de date. Angajații sub 25 de ani preferă munca la distanță, din locuri diferite, flexibilitate totală în programul de lucru și își doresc să învețe, pe cât posibil, prin metode digitale”, spune Bogdan Ciurea, Head of P&C UniCredit SPA Milano Sucursala Bucureşti, companie membrǎ ABSL.
Un aspect important este implicarea angajaților seniori în formarea celor din generația Z. Această formare nu doar că îmbunătățește colaborarea, dar ajută și la păstrarea cunoștințelor valoroase în organizație. În România, retenția angajaților pe termen lung a fost mereu o provocare, iar încrederea tinerelor generații în oportunitățile de dezvoltare scade constant.
Distribuția generațiilor în industria serviciilor pentru afaceri
În prezent, patru generații activează în industria serviciilor pentru afaceri: Generația Y (25-40 de ani) este cea mai numeroasă (67%), urmată de Generația X (40-55 de ani) cu 17%, Generația Z (sub 25 de ani) cu 14%, și Baby Boomers (peste 55 de ani) reprezentând 2% din angajați. Industria serviciilor pentru afaceri are aproximativ 200.000 de angajați, fiind una dintre cele mai importante din România, contribuind semnificativ la PIB.