- Cuvântul anului 2023, folosit de Cory Doctorow, descrie degradarea companiilor tech.
- Facebook a promis utilizatorilor un safe space, dar a urmat scandalul Cambridge Analytica.
- Apple taxează dezvoltatorii cu 0,50 euro pentru aplicațiile care operează în magazine terțe.
Cine nu scapă de enshittification? Companiile din tech, care se degradează constant. Uită de consumator și se uită la profit.
„Enshittification” e cuvântul anului 2023, un termen inventat de Cory Doctorow jurnalistul Financial Times.
Facebook îl descrie cel mai bine. La debut, promitea userilor o experiență discretă, în care comunică cu prietenii, iar datele le sunt în siguranță. Cărțile au fost date pe față în scandalul Cambridge Analytica.
Acum e la ordinea zilei. Mai nou, Zuckerberg nu se mai uită la moderare pe platformele lui. Anunță noi investiții în „jucăriile” lui de pe o zi pe alta.
Azi Metaverse, mâine A.I..
Trec prin enshittification, dar sunt vitale
Platformele au un rol aproape indispensabil în economia digitală de astăzi.
Adună cumpărătorii și vânzătorii împreună, ajută oamenii să comunice dintr-un colț al lumii în altul și fac informațiile disponibile pe scară largă.
Însă Cory Doctorow se întreabă: Cum se face că Uber este mai important decât șoferii și pasagerii? Cum se face că Amazon este mai important decât vânzătorii și cumpărătorii? Cum se face că Facebook și Twitter sunt mai importante decât editorii și cititorii?”
Platformele se joacă frumos cu potențialii utilizatori pentru a-i atrage.
Și e normal, organic. Netflix, spre exemplu, a atras atenția consumatorilor cu abonamente ieftine.
Însă, blochează piața. Companii precum Facebook, care a cumpărat Instagram, sunt mai greu de reglementat, pentru că dețin o cotă de piață mai mare.
Transformarea în Meta face parte din procesul de enshittification. Rebrandingul a venit după ce compania s-a confruntat cu un control intens în urma scandalului Cambridge Analytica care a dus la prima apariție a lui Zuckerberg la Capitol Hill.
Acum, acoperă totul prin noile planuri. Zuckerberg spune că AI va fi cea mai mare investiție a sa.
Nici Apple nu este imună la fenomen
Apple a făcut modificări în App Store pentru a se conforma cu Digital Markets Act al UE. Comisia Europeană a forțat compania să renunțe la monopol în aplicații.
Apple permitea dezvoltatorilor doar să vândă aplicații prin AppStore și lua un comision de 30%.
Însă, dezvoltatorii se plâng în continuare.
Apple va percepe o nouă „taxă de tehnologie de bază” , care înseamnă că dezvoltatorii vor trebui să plătească aproximativ 50 de cenți „pentru fiecare primă instalare anuală peste pragul de 1 milion”, pentru aplicațiile lor.
Este un „capitalism narativ”, spune Doctorow.
Vor continua să se degradeze? Doctorow crede că există o limită: „Înțelegem intuitiv că nu se poate întâmpla pentru totdeauna”.