România atrage capital logistic, dar infrastructura încă frânează potenţialul de hub regional

România devine o destinație din ce în ce mai importantă pentru investitorii din logistică, pe fondul creșterii cererii în sectoarele FMCG, retail și e-commerce. Deși contribuie încă cu doar 4% din veniturile grupului FM Logistic, piața locală este într-o fază accelerată de dezvoltare, cu investiții concentrate pe digitalizare, automatizare și extinderea rețelei de depozite, scrie ZF.

Sectorul logistic românesc arată o reziliență puternică chiar și într-un context economic incert, susținut de consum, ceea ce permite FM Logistic să înregistreze o creștere în primul trimestru al anului 2025 comparativ cu 2024.

Care e strategia FM Logistic?

Pentru a-și crește flexibilitatea operațională și a elibera capital, FM Logistic vinde portofoliul de depozite către CTP, dar își păstrează statutul de chiriaș pe termen lung. Această strategie permite accelerarea investițiilor în tehnologii ce includ automatizarea operațiunilor, colectarea datelor în timp real și soluții integrate pentru livrări omnichannel.

Compania testează proiecte pilot de transport multimodal, vizează reducerea amprentei de carbon și optimizarea fluxurilor regionale.

Care sunt avantajele competitive ale României?

România devine un punct de interes major pentru dezvoltatori și fonduri specializate în logistică și depășește, în ultimele perioade, segmentul clasic de birouri.

Tranzacția dintre FM Logistic și CTP reprezintă un exemplu clar de reinvestire eficientă a capitalului. Un avantaj esențial al României în fața altor țări din regiune este nivelul scăzut al TVA-ului de 19%, comparativ cu 23% în Polonia și 27% în Ungaria, ceea ce reduce semnificativ costurile pentru companiile globale ce caută huburi regionale în Europa Centrală și de Est.

Care sunt provocările majore?

Deși România are un potențial uriaș, infrastructura rutieră și feroviară modernă rămâne cea mai mare slăbiciune și întârzie ritmul dezvoltării. Este nevoie urgentă de finalizarea coridoarelor est-vest și electrificarea căilor ferate pentru a oferi predictibilitate investitorilor, care altfel ezită.

Această problemă e accentuată prin decalajele semnificative față de Polonia și Ungaria în ceea ce privește suprafața de spații logistice moderne și infrastructura.

Care sunt planurile de extindere FM Logistic în România?

În prezent, FM Logistic operează aproximativ 112.000 mp de spații logistice în România, cu planuri de extindere în București și vestul țării.

În Timișoara, compania administrează un depozit cu regim de acciză pentru clientul Diageo, cu livrări către peste 10 țări din regiune.

Compania vrea să se extindă și în Constanța, care reprezintă un punct strategic pentru export-import.

Care e impactul asupra forței de muncă?

Sustenabilitatea reprezintă o componentă cheie a strategiei FM Logistic. Compania utilizează energie verde în depozite, instalează panouri fotovoltaice și oferă clienților rapoarte personalizate cu privire la amprenta de CO2.

Automatizarea proceselor nu elimină complet nevoia de forță de muncă, ci permite redistribuirea angajaților către proiecte noi, eficiente, bazate pe tehnologii „goods-to-person“. În prezent, FM Logistic are circa 600 de angajați permanenți, cu planuri de creștere.România atrage capital logistic, dar infrastructura încă frânează potenţialul de hub regional

Exit mobile version