Portul Constanța înregistrează afaceri de 479 milioane lei, dar trafic și nave în scădere

Ships are docked in the Black Sea port of Constanta, Romania, Tuesday, June 21, 2022. While Romania has vocally embraced the ambitious goal of turning into a main hub for the export of agricultural products from Ukraine, economic experts and port operators in the country warn that it was much easier objective to set than to actually achieve. (AP Photo/Vadim Ghirda)

Portul Constanța, cel mai mare port din România și al doilea ca mărime de la Marea Neagră, încheie anul trecut cu afaceri de 479 milioane lei, în scădere față de 545 milioane lei în 2023, conform ZF.

Totuși, profitul portului atinge un nivel record de 256 milioane lei, comparativ cu 195 milioane lei anul precedent. Traficul total de mărfuri scade la 77,5 milioane tone, iar numărul navelor maritime și fluviale care tranzitează portul scade semnificativ. Principalele mărfuri manipulate sunt cerealele, minereurile, produsele petroliere, cărbunele și îngrășămintele, în contrast cu trecutul când erau frecvente utilajele industriale.

DNA investighează corupția, iar operatorii privați cresc prin investiții

Portul joacă un rol esențial în comerțul exterior și tranzitul mărfurilor prin România, iar investițiile în infrastructură rămân o prioritate, mai ales după aderarea la Schengen maritim, care simplifică transferurile către Europa de Vest. La începutul anului, o anchetă DNA de amploare vizează o presupusă rețea de corupție în port, cu rețineri de politicieni și oameni de afaceri.

În paralel, operatorii privați continuă să investească și să crească afacerile. Liderul pieței este Constanța South Container Terminal, controlat de DP World, care raportează afaceri de 597 milioane lei și un profit net de 231 milioane lei în 2024. DP World finalizează o investiție de 65 milioane euro într-un terminal cargo și unul RO-RO și pregătește o nouă platformă multitransport, cu deschidere în 2025, precum și un hub logistic intermodal la Aiud.

Alți jucători importanți includ Comvex Constanța, care înregistrează o scădere a cifrei de afaceri și profitului, Socep, care are o ușoară creștere a afacerilor, și Oil Terminal, controlat de AVAS, care raportează creșteri atât la nivelul cifrei de afaceri, cât și al profitului.

Exit mobile version