Perplexity oferă 34,5 mld. dolari pentru Chrome, iar OpenAI dezvoltă propriul browser, pe fondul dezbaterilor despre rolul navigatoarelor în era AI

Utilizarea pe scară largă a inteligenței artificiale pune sub semnul întrebării modul în care atenția utilizatorilor online se direcționează și se monetizează, conform FT.

Pe măsură ce tot mai multe activități trec prin chatboți sau agenți autonomi, rolul browserelor devine din nou strategic.

Perplexity și OpenAI vizează Chrome

Interesul pentru Chrome arată această miză: Perplexity oferă 34,5 mld. dolari pentru a-l cumpăra, dar tranzacția depinde de un posibil ordin într-un proces antitrust din SUA. OpenAI își arată și ea interesul pentru Chrome și dezvoltă propriul browser. Cu peste trei ori mai mulți utilizatori decât Safari, Chrome poate genera teoretic peste 60 mld. dolari anual din acorduri de distribuție, dar valoarea acestui model scade pe măsură ce AI reduce numărul de căutări și veniturile din publicitate.

Trei direcții pentru viitorul navigării se conturează: (1) browserele integrează AI și îmbunătățesc experiența și păstrează utilizatorul în control; (2) agenții AI navighează singuri printr-un browser integrat într-o aplicație, precum ChatGPT; (3) agenții renunță la browsere și folosesc API-uri și protocoale noi concepute pentru acțiuni automate. Chiar dacă nu este clar cât de mult contează browserul într-o lume dominată de AI, atenția umană rămâne o resursă constantă.

Dacă oamenii continuă să petreacă timp pe serviciile pe care le consideră utile, valoarea acestei atenții chiar crește. Totuși, dacă o mare parte din trafic se mută la chatboți, viitorul navigării pe web devine incert.

Exit mobile version