- În Japonia, apare o nouă tendință în care firmele specializate în HR ajută angajații să-și prezinte demisiile și să negocieze cu angajatorii, în loc să acționeze în numele acestora.
- Yuki Watanabe, un tânăr care a lucrat pentru mari companii japoneze, a experimentat cerințe extrem de intense, care i-au afectat sănătatea și i-au creat dificultăți în a demisiona din cauza culturii japoneze a muncii.
- Firma „Momuri”, fondată în 2022, primește 11.000 de solicitări în ultimul an pentru a ajuta angajații să-și depună demisiile.
Există firme specializate în HR care pot executa „profesionist” concedierea unui angajat. Atunci când o firmă vrea să încheie colaborarea cu anumite persoane, poate recurge, din diferite motive, și la terți. Dar în Japonia a apărut, în ultimii ani, o altfel de firmă. Cea care încheie contractul din perspectiva angajatului, nu a angajatorului. Este chiar un trend: din ce în ce mai mulți japonezi aleg să-i comunice șefului că pleacă, prin intermediari.
Ți-e frică de șeful tău cel veșnic arțăgos sau, pur și simplu, ți-e lene. A apărut firma care îndeplinește formalitățile în locul tău și îți negociează demisia cu conducerea. Yuki Watanabe obișnuia să petreacă 12 ore în fiecare zi la birou. Și asta era considerată o „zi scurtă”. O zi obișnuită de lucru de la 9 la 9 este minimul necesar. „Cel mai târziu plecam [de la birou] la ora 23.00”, a declarat tânărul de 24 de ani, care a lucrat pentru unele dintre cele mai mari companii de telecomunicații și de plăți electronice din Japonia, scrie CNN.
Cerințele au fost atât de intense încât Watanabe – care a folosit un pseudonim pentru a vorbi cu CNN, de teamă să nu pună în pericol viitoarele perspective de angajare – a început să aibă probleme de sănătate. Avea „picioarele tremurânde și probleme cu stomacul”. Știa că trebuie să demisioneze, dar un singur lucru îi stătea în cale: Cultura japoneză a muncii, cunoscută ca fiind de sus în jos
Nu există o numărătoare oficială a numărului de agenții de demisie care au apărut în întreaga țară, dar cei care le conduc pot depune mărturie cu privire la creșterea cererii.
“Nu mai pot face asta”
Shiori Kawamata, directorul de operațiuni al Momuri, a declarat că numai în ultimul an au primit până la 11.000 de solicitări din partea clienților. Situată în Minato, unul dintre cele mai aglomerate cartiere de afaceri din Tokyo, firma s-a lansat în 2022 cu un nume care încearcă să rezoneze cu clientela lor neajutorată – „Momuri” înseamnă „nu mai pot face asta” în japoneză.
La un cost de 22.000 de yeni (aproximativ 150 de dolari) se angajează să ajute muncitorii să își prezinte demisiile. Să negocieze cu companiile lor și să ofere recomandări pentru avocați în cazul în care apar dispute juridice. „Unii oameni vin la noi după ce scrisoarea lor de demisie a fost ruptă de trei ori. Iar angajatorii nu îi lasă să demisioneze nici măcar atunci când îngenunchează la pământ pentru a se închina”.