- Fondul Proprietatea susține că majoritatea candidaților selectați nu sunt independenți, ci sunt angajați ai instituțiilor publice.
- Din 7 nominalizări comunicate de Ministerul Transporturilor, 5 par a fi angajați ai instituțiilor publice.
- Fondul Proprietatea susține că nu există candidați cu experiență în audit financiar.
Fondul Proprietatea, acționar minoritar la Compania Națională Aeroporturi București (CNAB), aduce mai multe acuzații la adresa Ministerului Transporturilor și Infrastructurii cu privire la procesul de selecție a noului Consiliu de Administrație al CNAB, conform unui comunicat de presă.
Fondul a identificat până în acest moment mai multe probleme legate de procesul de selecție:
Fondul Proprietatea susține că Ministerul Transporturilor a încălcat prevederile legislației cu privire la guvernanța corporativă în procesul de selecție al Consiliului de Administrație al CNAB.
Din cele 7 nominalizări comunicate de Ministerul Transporturilor, 5 par a fi angajați ai instituțiilor publice, în loc de maximum 2, conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 109/2011.
De asemenea, susține că nu există candidați cu experiență în audit financiar. Astfel a fost încălcată o altă prevedere legală.
Procesul de selecție s-a desfășurat într-un mod netransparent și fără respectarea termenelor legale. Decizia de reluare a procesului de selecție a fost luată cu mai mult de doi ani în urmă, iar acesta ar fi trebuit finalizat în 150 de zile, conform cerințelor legale.
Este important să menționăm că aceste acuzații vin înaintea Adunării Generale a Acționarilor (AGA) programată pe 19 iulie 2024. Unde acționarii sunt așteptați să voteze numirea noilor membri ai Consiliului de Administrație. Situația evidențiază tensiunile existente între diferitele părți implicate în guvernanța corporativă a companiilor de stat din România.
Ce consecințe ar putea avea această încălcare a regulamentelor pentru CNAB?
Conform legislației în vigoare, nerespectarea prevederilor OUG 109/2011 poate atrage sancțiuni.
Amenzile pot varia de la 10.000 la 100.000 lei pentru prima abatere. Pentru abateri repetate pot ajunge până la 15-30% din remunerația anuală fixă și variabilă a administratorilor.
Există posibilitatea ca întregul proces de selecție să fie invalidat, ceea ce ar putea duce la necesitatea reluării acestuia de la zero.
Asta ar putea întârzia semnificativ formarea unui nou Consiliu de Administrație funcțional.
Situația ar putea genera tensiuni între diferitele instituții implicate, cum ar fi Ministerul Transporturilor, CNAB și acționarii minoritari.