- Consiliul Concurenţei se îngrijorează că achiziţia Profi de către Mega Image ar putea reduce opţiunile pentru consumatori şi ar putea afecta furnizorii.
- Comisia Europeană a transferat analiza tranzacţiei către autorităţile române, care colaborează cu alte state membre şi părţi implicate pentru o evaluare detaliată.
- Ahold Delhaize cumpără Profi pentru 1,3 miliarde de euro; Mega Image a raportează o creştere de 13,4% în 2023, iar Profi crește cu 11%.
Consiliul Concurenţei menţionează că există îngrijorări legate de concurenţă în contextul tranzacţiei prin care Delhaize „The Lion” Nederland B.V. (Mega Image) achiziţionează Profi Rom Food S.R.L.
În anumite zone locale unde ambele reţele sunt prezente, această tranzacţie ar putea reduce opţiunile de alegere ale consumatorilor pentru produsele alimentare. De asemenea, tranzacţia ar putea avea efecte negative asupra activităţii unor furnizori. Acest lucru se datorează reducerii numărului de companii achizitoare şi consolidării poziţiei Mega Image pe piaţa de achiziţii.
Comisia Europeană a acceptat să transfere analiza acestui caz la solicitarea noastră. Piaţa românească este cea mai afectată de tranzacţie. Aceasta este cea mai mare tranzacţie pe piaţa de retail din România şi necesită o analiză complexă. Ne consultăm cu autorităţile din alte state membre care au gestionat tranzacţii similare. De asemenea, dorim să aflăm punctele de vedere ale celor afectaţi, cum ar fi producătorii agricoli, procesatorii, concurenţii şi asociaţiile de consumatori. Bogdan Chiriţoiu, Preşedintele Consiliului Concurenţei, explică această situaţie.
Mega Image a încheiat anul trecut cu afaceri de aproximativ 9,9 miliarde de lei
În toamna anului trecut, grupul olandezo-belgian Ahold Delhaize, care deţine deja reţeaua Mega Image în România, a anunţat achiziţia Profi de la fondul de investiţii Mid Europa Partners. Tranzacţia este evaluată la 1,3 miliarde de euro (pre-IFRS). Aceasta include peste 1.700 de magazine în 850 de localităţi din România.
Lanţul de supermarketuri şi magazine de proximitate Mega Image a încheiat anul trecut cu afaceri de aproximativ 9,9 miliarde de lei. Aceasta reprezintă o creştere de 13,4% faţă de 2022, conform calculelor ZF realizate pe baza datelor transmise de companie. În aceeaşi perioadă, profitul net al reţelei a crescut aproape de 220 de milioane de lei, comparativ cu aproape 140 de milioane de lei în 2022. Aceasta reprezintă o creştere de 56%.
Retailerul Profi a înregistrat o creştere a afacerilor de 11% în 2023, atingând aproape 13 miliarde de lei.