Ce urmează pentru Tema Energy? Mihai Manole, managing director, Tema Energy: Ne confruntăm cu lipsa vizibilității României pe plan internațional

Într-o lume tot mai digitalizată, centrele de date devin noua infrastructură critică a economiilor moderne.
Iar România, cu forță de muncă bine pregătită, costuri reduse și o strategie națională are șansa să joace un rol-cheie.

Tema Energy, unul dintre liderii locali în construcția de data centere, depășește 20 de milioane de euro cifră de afaceri în 2024, un record pentru cei 23 de ani de activitate.

Totuși, România rămâne cu un decalaj de 5-10 ani în urma Poloniei, iar investițiile mari, de tip hyper-scale, continuă să ne ocolească.

Cum ajungem pe harta marilor investitori globali? Și de ce ar putea România să devină un pol regional al infrastructurii digitale?

Ce spune Mihai Manole, managing director, Tema Energy?

⁠Care sunt principalele oportunități pe care le vedeți în România pentru dezvoltarea de noi centre de date, atât private cât și publice?

„Într-adevăr, este un decalaj între România, dar nu doar România, ci și toate țările din jurul nostru și, să spunem, Europa de Vest, SUA, țările dezvoltate din Asia, unde, într-adevăr, această industrie data-center este mult, mult mai dezvoltată. Dar, este un lucru normal într-un anume sens. Și anume, investițiile majore în toate industriile, nu doar în data-center, se întâmplă preponderent în SUA și în Europa de Vest și în alte piețe super dezvoltate.

Pe măsură, însă, ce crește apetitul pentru business digital, pentru servicii și aplicații digitale, pe măsură ce crește economia locală din România și din țările din jur, aceste investiții vor veni și în această regiune, tot mai mult. Este, într-adevăr, exemplul Poloniei, care, să spunem că nu este extrem de departe de noi economic, cel puțin proporțional. Și, în Polonia, la fel ca și în Grecia, nu existau investiții foarte mari în data-centere până acum… nu mai mult de șapte, opt ani. Lucrurile s-au schimbat destul de brusc și destul de puternic și ne așteptăm și în România să se întâmple acest lucru.

Și, mai dau un exemplu, exemplul Italiei, care este o țară foarte dezvoltată, una dintre cele mai dezvoltate economii din lumea europeană, unde piața data-center nu era foarte mare, în urmă cu câțiva ani, și data-centerele din Italia totalizau câteva zeci, poate două, trei sute de megawatts de data-center în urmă cu câțiva ani. Iar acum, în regiunea Milano, Lombardia, totalizează peste 1500 de megawatts disponibili pentru dezvoltări în data-center. Așa, doar o evoluție fulminantă în doar câțiva ani de zile”, spune el.

⁠Care sunt cele mai mari provocări cu care vă confruntați în acest moment, în special într-un context economic instabil și ce oportunități vedeți în acest cadru?

„Ne confruntăm, pe de-o parte, cu lipsa vizibilității României pe plan internațional, pe harta data-center, dar este un lucru la care lucrăm activ. Participăm la foarte multe expoziții și evenimente de profil din Europa de Vest și nu numai și încercăm să atragem atenția asupra avantajelor și a oportunităților pe care România le poate aduce. Este vorba, desigur, de terenul disponibil, de oameni extrem de educați, de care beneficiază România, de școlile foarte bune, dar, și de investițiile foarte mari în energia regenerabilă pe care sunt dezvoltate, în prezent, în țara noastră, și toate acestea vor fi foarte importante pentru cursa atragerii de investiții în fabrici de inteligență artificială, în data-centere foarte mari de tip AI”, continuă el.

Exit mobile version