Ce priorități are antreprenorul? Andrei Cionca, CEO, Impetum Group: 41% dintre mangeri consideră că situația companiei lor s-a înrăutățit în ultimele șase luni, însă, în următoarele șase luni ei văd o stabilizare și chiar o îmbunătățire a situației propriilor lor companii

Antreprenorii români învață să meargă mai departe chiar și fără claritate economică. 95% dintre managerii români, consideră că economia naţională are nevoie de investiţii uriaşe pentru dezvoltarea sustenabilă în viitor, arată studiul CONFIDEX S1 2025, realizat pe un eșantion de peste 500 de manageri. 64% se așteaptă la o degradare a economiei globale, dar în același timp, 42% spun că firmele lor vor rămâne stabile.

Indicele de încredere CONFIDEX este 51,3, o valoare care confirmă că mediul de business e imun la incertitudine. 81% dintre antreprenori spun că investitorii sunt esențiali, iar 32% spun că ar avea nevoie de sprijin financiar din partea investitorilor. Companiile din domeniul serviciilor se dovedesc a fi cele mai optimiste, cu un indice de încredere de 52.7, iar sectorul agricol este cel mai prudent, cu un indice de 45.7.

Majoritatea managerilor, 57%, prognozează o accentuare a inflaţiei, iar 39% se aşteaptă ca PIB-ul României să scadă în următoarele luni. În timp ce circa 10% dintre companii cred că reducerea incertitudinilor ar putea genera noi oportunităţi de dezvoltare.

Ce spune Andrei Cionca, CEO, Impetum Group, pentru Aleph Business?

Pe fondul evoluției tabloului macroeconomic, cu un deficit bugetar ridicat și tensiuni geopolitice în creștere, înțelegerea stării de spirit a mediului de afaceri este crucială. Care sunt perspectivele economice și așteptările mediului de afaceri pentru S1 2025?

„Într-adevăr, trăim niște momente să le spunem unice, dar dacă ne uităm de când facem Confidex-ul și anume de 5 ani de zile, suntem la a 12-a ediție, cred că fiecare ediție a fost marcată de un eveniment unic care s-a produs în timpul colectării datelor și în timpul dezbaterilor pe care noi le facem. Perspectiva antreprenorilor români este foarte importantă în acest moment, pentru că noi credem că există o capacitate foarte mare de a influența viitorul, și anume, dacă noi ca manageri suntem pesimiști, evident că vom opri un pic investițiile, vom opri un pic cheltuielile și în felul ăsta vom determina o scădere economică în viitor.

Dimpotrivă, dacă noi suntem un pic mai încrezători, suntem optimiști, ridicăm cheltuielile, ridicăm investițiile în companiile noastre, ridicăm salariile, evident că vom putea influența în pozitiv evoluția economică a României. Acum dacă ne referim strict la S1 din 2025, este foarte interesantă dinamica pe care managerii o văd pentru ultimele șase luni și pentru următoarele șase. Și am să vă dau doar trei exemple. 41% dintre mangeri consideră că situația companiei lor s-a înrăutățit în ultimele șase luni, însă în următoarele șase luni ei văd o stabilizare și chiar o îmbunătățire a situației propriilor lor companii. Deci pentru următoarele șase luni doar 30% văd că situația se va înrăutăți.

42% consideră că situația va rămâne la fel și un procent foarte mare, 26%, în creștere cu 14% față de acum șase luni consideră că situația companiei lor se va îmbunătăți în următoarele șase luni de zile. Revenind la percepția despre ultimele șase luni, cei mai îngrijorați manageri români sunt referitor la situația economiei globale, în care 79% dintre ei consideră că în ultimele șase luni aceasta s-a înrăutățit și 64% consideră că pentru următoarele șase luni această situație se va înrăutăți.

Este pentru prima dată în toate studiile noastre în care economia europeană este cumva creditată cu mai mult optimism decât economia globală și acum vedem că avem niște procente în scădere ale managerilor români care consideră că situația economiei europene s-a înrăutățit în ultima perioadă. Avem doar 72% față de cei 79% care consideră că situația economiei globale s-a înrăutățit în ultimele șase luni. Deci iată că suntem mult mai optimiști sau considerăm că situația din Europa nu este atât de rea ca și situația globală”, spune el.

În contextul tensiunilor comerciale globale, cum se adaptează companiile românești și unde se află oportunitățile de creștere?

„Ne-am uitat un pic și la îngrijorările lor și cred că lucrurile astea trebuie privite în tandem. Ce-i îngrijorează și cum găsesc soluția de ieșire din această situație? Și în top 3 al îngrijorărilor lor sunt scăderea vânzărilor a clienților și a comenzilor. 39% dintre manageri sunt îngrijorați de scăderile lor de vânzări.

Pe locul 2 a intrat în topul îngrijorărilor, neașteptat am spune noi față de măsurătoarea de acum șase luni, instabilitatea economică și politică cu 23% dintre manageri care sunt îngrijorați de acest lucru și cu scăderea investițiilor, prudența investitorilor la acces la finanțare. Mai ales managerii din energie sunt îngrijorați de scăderea de investiții cu 15% dintre acestea.

În partea cealaltă, oportunitățile pe care ei le văd și care cumva merg în tandem, sunt diversificarea de produse, 23% dintre manageri văd asta, că au oportunitatea asta de a-și diversifica împinși unpic și de scăderea vânzărilor și de necesitatea asta de a-și dezvolta companiile. Apoi, văd un acces mai facil la piețe internaționale, văzută ca o a doua oportunitate cu 15% și digitalizarea propriilor lor companii într-un procent de 13%”, adaugă el.

Exit mobile version