Sistemul bancar din România ajută cetățenii din Ucraina. Banca Comercială Română a creat o linie de sprijin dedicată ucrainenilor și un număr de telefon la care pot solicita diferite informații. În plus, BCR s-a pregătit pentru
susținerea de cash suplimentar pentru zonele aflate la graniță, acolo unde există prezență teritorială locală.
“Foarte mulți colegi de-ai noștri sunt, ca să spunem așa, în linia întâi, în zonele de graniță și ajută voluntar. Tranzacționarea funcționează perfect. Ne bucurăm enorm că reușim prin sistemul de carduri care e online în toată lumea, să ajutăm populația ucraineană să utilizeze cardul în sistemul nostru. Avem unități de graniță: Sighet, Siret… unde avem automate bancare self 24, deci 24/24.
13.000 de oameni din Ucraina au reușit să tranzacționeze în sistemele noastre de carduri. Suma deja e de ordinul sutelor de mii. Dintre acestea, doar 500 s-au întâmplat la bancomat. Valoarea cash-ului este undeva la 600.000.
În „George” poți să-ți muți banii automat de pe cardul tău din Ucraina, în 2 secunde. Avem deja toate aceste proceduri tratuse în limba maternă, ucraineană. Decizia de a trata cu calm orice situație, așa cum am făcut-o și acum doi ani, când am pornit în pandemie, este cheia succesului.”, a declarat Dana Dima Demetrian, vicepreședinte de Retail și Private Banking, BCR.
Pe de altă parte, Banca Națională a României are toate instrumentele necesare pentru a ține lucrurile sub control, în contextul actualei crize generate de războiul din Ucraina, spune Dan Suciu, directorul de comunicare al BNR. Ținta BNR este să asigure stabilitatea cursului valutar leu/euro şi a dobânzilor la lei.
De asemenea, BNR a început sa mărească, din weekend, numerarul din circulaţie – în LEI şi EUR sau alte valute, în special pentru zona de nord a ţării, pe unde intră refugiații din Ucraina. Băncile româneşti au expunere foarte mică pe spaţiul de la Est, aşa că nu sunt tensiuni în acest sens la noi.