Cât mai costă o cafea? Cafenelele sunt un potențial business de lux

Prețurile cafelei cresc îngrijorător în ultima perioadă și ajung aproape de maximul istoric. Evoluția este similară celei a boabelor de cacao, care înregistrează costuri la nivel record din cauza condițiilor meteorologice și a reglementărilor, arată analiștii XTB.

De ce cresc prețurile la cafea?

De principiu, analiștii XTB găsesc trei motive principale âcare motivează creșterea prețurilor. În primul rând, condițiile meteorologice nefavorabile, care pot reduce producția anuală cu 10-20%. Un an motiv sunt fenomenele precum La Niña, care provoacă secete în Brazilia, principalul producător. Reglementările noi ale UE vor interzice utilizarea bunurilor produse în zone cu defrișări.

Brazilia este cel mai mare producător de cafea din lume, renumită pentru producția sa de Arabica în regiunea Minas Gerais și Robusta în Espirito Santo. Vietnamul este lider în ceea ce privește producția de Robusta, utilizată în principal pentru cafeaua instant. Cu toate acestea, provocările semnificative din producția de Robusta din ultimii ani au dus prețul acesteia la maxime istorice.

În timp ce cererea de cafea crește moderat de la an la an, condițiile meteorologice nefavorabile, care joacă un rol crucial, pot reduce producția anuală cu 10-20%. O situație similară duce la o creștere cu câteva sute de procente a prețurilor la cacao în ultimele luni.

Țara se confruntă în prezent cu cele mai grave secete din ultimii ani, ceea ce ar putea limita producția de Arabica în sezonul 2024/2025 și mai departe ar putea duce la un deficit în loc de surplusul așteptat. Taifunul Yagi din Vietnam a distrus mulți arbori, iar ploile așteptate în lunile următoare din cauza La Niña ar putea duce la apariția a numeroase boli care afectează pomii de cafea.

Reglementările influențează și ele viitorul preț al cafelei, drept urmare, producătorii își măresc achizițiile înainte ca acestea să intre în vigoare.

Impactul asupra prețurilor de la cafenele

Până de curând, se estima că ponderea costului cafelei într-o ceașcă era de doar 1-2%. Cu prețurile actuale, cota de cost a materiei prime în sine începe să crească. Având în vedere că prețul standard al espresso-ului în Italia este de 1 euro, costul cafelei folosite la prețurile de schimb este de circa 5 eurocenți. Prețul cu amănuntul al cafelei este de cel puțin 2-3 ori mai mare, luate în considerare produsele celor mai populari producători de cafea din Italia.

Prețurile Arabica au crescut deja cu circa 40% în acest an, în timp ce cele pentru Robusta cresc cu peste 90%. În ultimii ani, piața a fost mai degrabă excedentară decât deficitară, ceea ce indică faptul că există încă multă cafea la nivel mondial. Pe de altă parte, creșterea cererii este practic neîntreruptă, iar doi sau trei ani de producție dificili ar putea duce la o situație în care stocurile devin ireparabile. Acestea rămân deja la niveluri extrem de scăzute.

Exit mobile version