- Piața vehiculelor comerciale scade în iulie 2025, cu 12,7% pe segmentul ușor și -5,9% pe segmentul greu, în timp ce Ford și Volkswagen își cresc livrările, scrie ZF.
- Electrificarea stagnează la 393 unități în primele șapte luni, iar întârzierea programului Rabla 2025 blochează livrările și crește presiunea pe dealeri.
- Concurența se intensifică prin intrarea mărcilor asiatice, iar Ford își consolidează poziția locală prin diversificare și mobilitate verde.
Piața vehiculelor comerciale din România în 2025 are o evoluție mixtă pentru iulie: segmentul vehiculelor comerciale ușoare și minibus scade cu 12,7%, iar cel al vehiculelor grele și autobuzelor cu 5,9% față de 2024, conform ZF.
Ford conduce pe segmentul ușor, iar tranziția la electrice rămâne lentă
Pe comerciale ușoare, Ford înregistrează 380 unități (+30,1%), urmat de Volkswagen cu 280 (+100%) și Renault cu 194 (-51,1%). La vehicule grele, Mercedes-Benz are 184 unități (+43%), Volvo 175 (+34%) și Scania 88 (+96%). Cotele de piață pe segmentul sub 3,5 tone sunt dominate de Ford (24%), Volkswagen (18%), Renault și Iveco (12% fiecare) și Fiat (10%).
Electrificarea rămâne lentă, cu doar 393 vehicule comerciale electrice înmatriculate în primele șapte luni, nivel similar cu 2024, în contrast cu segmentul autoturismelor, unde cota vehiculelor electrificate atinge 54% în iulie. Întârzierea programului Rabla 2025 blochează livrările, menține stocuri și pune presiune pe capitalul dealerilor.
Piața auto crește în iulie, dar scade anual
Piața auto totală crește cu 26,2% în iulie, dar scade cu 15,3% pe ansamblul anului, influențează și segmentul comercial, unde operatorii amână investițiile din cauza incertitudinilor legate de finanțare și cursul valutar. Modelele Iveco Daily, Ford Transit și Volkswagen Caddy domină segmentul utilitar, iar Transit Custom și Ranger depășesc 50% cotă pe segmentele lor.
Industria cere mecanisme de finanțare dedicate pentru vehiculele comerciale verzi și consideră programul Rabla insuficient. Concurența se intensifică odată cu intrarea mărcilor asiatice, iar producătorii tradiționali, precum Ford — singurul producător local —, își consolidează poziția prin diversificare și soluții de mobilitate verde.

