- Programul Rabla Auto 2025 începe în 19 iunie pentru persoane fizice.
- Valoarea ecotichetului ajunge la 37.000 de lei pentru mașini electrice.
- Statul acordă 15.000 lei pentru plug-in hybrid și 12.000 lei pentru hybrid.
- Vehiculele cu motor pe benzină sau GPL primesc 10.000 lei.
- Dieselul nu mai este eligibil pentru finanțare în 2025.
- Bugetul total pentru persoane fizice este de 610 milioane lei.
- 400 mil. lei merg către electrice și plug-in hybrid.
- 210 mil. lei sunt alocați pentru hibride și motoare clasice.
- Instituțiile publice pot accesa până la 25 de ecotichete.
- Peste 1 milion de mașini vechi au fost scoase din circulație prin Rabla.
Rabla Auto 2025 începe oficial în 19 iunie și vine cu cel mai generos buget alocat vreodată persoanelor fizice – peste 610 milioane de lei.
Statul oferă până la 37.000 de lei pentru o mașină electrică și 15.000 pentru un plug-in hybrid, dar elimină complet finanțarea pentru motorizările diesel.
În total, peste 1 milion de mașini vechi au fost deja casate în ultimii ani prin programul Rabla, iar autoritățile spun că ediția din 2025 ar putea accelera tranziția spre mobilitate sustenabilă.
Ce spune Silvian Irimia, jurnalist în piața auto?
„Clar, un vehicul electric, având în vedere că primeșt cea mai mare reducere și oricum, cel mai mare buget este alocat pentru vehiculele electrice. Adică, dacă pentru vehicule termice, hibride, avem 210 milioane, pentru cele electrice și cele pe hidrogen sunt 400 milioane de lei alocați. Desigur, puteam să ne uităm și la mașinile pe hidrogen, doar că sunt foarte, foarte rare. În România nici măcar nu există o mașină pe hidrogen care să se vândă oficial. Deci, da, ne putem uita la vehicule electrice, mai ales că au apărut vehicule micuțe de oraș, care deja au prețuri avantajoase și dacă mai obții și reducerea de 37.000 de lei, poți să obții o mașină electrică de oraș, ori un BYD, chiar și o Dacia Spring, aproape de 10.000 de euro, ceea ce este un preț imbatabil.
Da, având în vedere că din 2026 era vorba asta că pentru mașinile care poluează, care sunt sub o anumită cifră de normă de poluare, se rupă niște taxe foarte, foarte mari, este posibil ca din ce în ce mai multă lume să meargă spre programul Rabla. Și asta înseamnă că vehiculele second hand ar putea să fie din ce în ce mai noi. Nu să mai fie atât de vechi, pentru că, na, clar, dacă ai o mașină, să zicem, dinainte de 2005 și vrei să o vinzi, probabil nu o va mai cumpăra nimeni dacă acele taxe se impun. Dar, mai mult decât atât, mai mulți oameni cred că o să se orienteze spre mașini noi, mai ales că tu primești reduceri pentru toate tipurile de motorizări în afară de diesel, care dieselul poluează. Pentru că și dacă îți cumpere o mașină pe motor termic, neelectrificată, care să nu aibă niciun sistem hibrid, totuși tot primești 10.000 de lei reducere. Mai mult, dacă îți iei e un vehicul hibrid simplu, primești 12.000 de lei, plug-in hibrid 15.000 de lei și așa mai departe. Și consider că reducerele astea vor ajuta ca, pe lângă oamenii să se orienteze mai mult spre vehiculele electrice, se vor orienta și spre mașini mai noi.
Să știți că în România, de fapt, sunt printre cele mai mari reduceri. Pentru că în Germania, la un moment dat, știu că era în jur de 5.000 de euro, după aceea s-a scos, acum încă este discuția dacă o să se bage, dacă o să mai mărească. România stă foarte bine la punctul ăsta și îmi place că, nu doar pe partea asta de eco tichet, România a început să se dezvolte foarte bine și în partea de infrastructură, când vine vorba de vehicule electrice. Și se vede că mulți producători au încredere în țara noastră și în tranziția noastră către un viitor nepoluant, ca să spun așa, pentru că din ce în ce mai mulți producători de vehicule electrice străini, și, mă rog, în special cei din China, au început să vină în România.
Deci, cumva, și eco tichetul ăsta are legătură și cu încrederea pe care o au străinii, producătorii străini în noi. Dar, în același timp, trebuie să ne uităm și la țările din vest, cum, nu știu, Germania, Franța și așa mai departe, care, la el, este și problema că au foarte mulți producători și s-au bazat foarte mult pe viitorul ăsta electric și, din păcate, am văzut că în ultimii 2 ani, să zicem, sau, mă rog, mai ales în ultimul an, au avut niște pierderi foarte mari pentru că aceste vehicule nu s-au vândut foarte bine. Deci, este posibil că în viitorul apropiat și aceste țări să oferă niște reduceri mult, mult mai mari”, spune el.
