Prețurile mașinilor cresc. Adrian Mitrea, analist în piața auto: Pentru Europa efectele se văd prin scumpirea mașinilor americane importate și scăderea exporturilor de mașini europene către SUA

O simplă semnătură poate costa mii de dolari.

Producătorii auto, inclusiv giganți precum General Motors, Ford sau Toyota, pot suporta costuri suplimentare de până la 12.000 de dolari pentru fiecare vehicul, din cauza tarifelor comerciale impuse de administrația Trump.

Conform Anderson Economic Group, chiar și mașinile produse în SUA, dar cu piese importate, vor fi taxate, în timp ce SUV-urile de lux sau modelele electrice venite din Europa și Asia devenin aproape un produs de lux.

General Motors estimează deja o notă de plată de 5 miliarde de dolari. Totul, în contextul unei strategii agresive de relocare a producției auto.

Cine plătește de fapt factura? Și cum se repoziționează marile branduri în piață?

Ce spune Adrian Mitrea, analist în piața auto?

Cum afectează acest nou val de tarifare lanțurile globale de aprovizionare în auto, în special în contextul electrificării și al crizei de componente?

„Așa cum ați prezentat știrea și subiectul, ea are mai degrabă un unghi de abordare pentru piața americană. Acest cost presupus de 12.000 de dolari în plus va fi resimțit exclusiv de clientul american. Dacă vorbim strict de piața americană, trebuie înțeles că industria auto este interconectată global, nu localizată pe un singur continent. Astfel, mașinile americane care integrează componente din alte țări — precum China sau Europa — vor fi afectate de taxe vamale suplimentare pe aceste componente. Cu cât sunt mai multe piese din afara SUA, cu atât crește costul final, cel puțin până ce producția este relocată, parțial sau total, în SUA. Însă, o fabrică de componente nu se construiește peste noapte, deci pe termen scurt, aceste costuri vor afecta prețul final al mașinilor.

Pentru Europa, în special, efectele se vor vedea prin scumpirea mașinilor americane importate și scăderea exporturilor de mașini europene către SUA din cauza taxelor crescute. Aceasta va reduce cererea, implicit producția și, deci, locurile de muncă asociate. România, fiind bine conectată la industria auto europeană — în special cea germană — va resimți indirect aceste efecte, prin scăderea cererii pentru componente și servicii dezvoltate aici, inclusiv în cercetare, dezvoltare și software. Astfel, angajații români din aceste sectoare ar putea fi afectați indirect de taxele vamale suplimentare impuse în SUA”, spune el.

Exit mobile version