- Tesla propune mașini autonome care să genereze venituri pasive pentru proprietari.
- Compania are o valoare bursieră de 770 miliarde de dolari, mult peste alți producători auto.
- Investitorii așteaptă ca Tesla să-și monetizeze tehnologiile și software-ul pentru a aduce profit.
La prezentarea Tesla și lansarea Starship de săptămâna trecută, Elon Musk arată lumii și investitorilor cum vede viitorul.Demonstrează că viziunea sa nu este deloc obișnuită, însă timpul va răspunde, totuși, tuturor întrebărilor pe care piața le are, subliniază analiștii XTB, companie de investiții pe bursele internaționale.
Capitalizarea bursieră a Tesla este de aproximativ 770 de miliarde de dolari, cu un profit de 9 miliarde de dolari anul trecut, în timp ce Volkswagen din Germania, un producător clasic de automobile, de exemplu, valorează aproximativ 50 de miliarde de dolari, cu un profit de 19 miliarde de dolari.
Din acest punct de vedere, valoarea Tesla este aproximativ aceeași cu valoarea tuturor celorlalte companii auto la un loc. Prin urmare, nu este de mirare că piața evaluează Tesla semnificativ mai mult și mai scump decât alte companii auto și chiar semnificativ mai scump decât cele din sectorul tehnologiei precum Apple, Microsoft, Meta, Alphabet sau Nvidia, subliniază analiștii XTB.
Care să fie explicația? Tesla și directorul companiei Elon Musk promit de mult timp o revoluție în domeniul energiei și al transportului.
Musk vrea ca proprietarul unei Tesla să obțină și „profit pasiv”
Dacă analizăm în mod obiectiv modul de utilizare a unei mașini, în prezent, majoritatea proprietarilor constată că, de fapt, automobilul rămâne parcat, acasă sau la serviciu, în mare parte din zi.
Dar Tesla promite să răstoarne complet această concepție prin promisiunea că va duce la bun sfârșit funcția de autonomie completă, adică mașina va putea transporta alte persoane, de exemplu, în timp ce proprietarul doarme sau lucrează. Cu alte cuvinte, proprietarul poate ajunge confortabil la serviciu și apoi poate obține profit cu mașina sa, aceasta transportând alte persoane fără a fi necesară prezența proprietarului.
Acest lucru ar contribui, desigur, la utilizarea mai eficientă a resurselor din economie, ceea ce, în cele din urmă, ar trebui să ne avantajeze pe toți, punctează analiștii XTB. De asemenea, mașinile autonome vor fi, în cele din urmă, mai sigure și mai confortabile, cu o mai bună înțelegere a traficului, ceea ce permite ca o persoană să-și dedice timpului unei alte activități decât condusul, în timp ce se află pe drum spre o destinație.
Investitorii așteaptă de la Tesla să-și folosească know-how-ul în acest domeniu și să câștige mulți bani din software-ul său. În aceste condiții, Tesla nu este înțeleasă pe piață ca o companie auto clasică, ci ca pe ceva mai mult. Dar va fi suficient pentru Tesla? Desigur, răspunsul la această întrebare va veni în timp.
Cu ce promisiuni vine Musk?
La prezentarea viziunii Tesla de săptămâna trecută, Elon Musk a venit cu proiecte ambițioase și promisiuni pe măsură. După ani de întârziere (primele promisiuni de autonomie completă pentru mașini veneau în jurul anului 2018), părintele companiei a arătat în sfârșit cum vede viitorul, corelat, desigur, cu zborul de testare a rachetei Starship de duminică.
Tesla a provocat, fără îndoială, o revoluție în acest domeniu și a determinat direcția altor companii auto, dar va trebui în continuare să transpună în practică viziunea, să obțină autorizații de la autoritățile de reglementare și să trimită aceste mașini pe șosea.
Modul în care își va utiliza, în cele din urmă, tehnologiile este discutabil, la fel cum este discutabil dacă va reuși să își monetizeze software-ul. Există multe cazuri în lume în care o companie a avut cel mai bun produs, dar nu a reușit să îl monetizeze bine, subliniază analiștii XTB.
Un exemplu recent este Open AI – chiar dacă este considerată un lider în domeniul inteligenței artificiale, organizația se așteaptă la pierderi cumulate de zeci de miliarde de dolari în următorii ani. Totuși, dacă Tesla și-ar îndeplini cu adevărat aceste promisiuni și ar livra milioane de mașini similare de-a lungul anilor, ar fi cea mai mare revoluție în transportul rutier de la apariția automobilelor.