- Înmatriculările de mașini noi scad cu aproape 25% în aprilie.
- Piața auto atinge minimul ultimelor luni.
- Mașinile electrice pierd 70% din volum.
- Programul Rabla Plus întârzie, ecotichetul se înjumătățește.
- Prudența și bugetele reduse schimbă comportamentul de consum.
- Constructorii și dealerii ajustează strategiile.
Frânare bruscă pe piața auto din România. În aprilie, înmatriculările de autoturisme noi scad cu aproape 25%, până la sub 10.000 de unități, cel mai slab rezultat din ultimele luni. Segmentul electricelor, care anul trecut dădea tonul pieței, scade cu 70%, și ajunge la o cotă de piață de 2,1%.
În paralel, piața de second-hand prinde avânt: peste 34.800 de autoturisme rulate înmatriculate în aprilie, în creștere cu 16,5%. Românii amână achizițiile de mașini noi și se reorientează spre variante mai accesibile. Întârzierea programului Rabla din mai est decisivă, iar producătorii și dealerii sunt nevoiți acum să-și regândească strategiile comerciale.
Ce spune Bogdan Alecu, jurnalist, ZF, pentru Aleph Business?
Ce înseamnă această scădere abruptă pentru industria auto din România și cum se pregătesc dealerii pentru următoarea perioadă?
„Sunt două elemente aici de care trebuie să vorbim. Primul, vorbim acum de înmatriculări. Și orice client are la dispoziție un număr de zile pentru a înmatricula o mașină. Deci, ce vedem acum, sunt primele luni ale lui 2025. Deci, vedem odată efectul alegerilor, această așteptare, prin amânarea programului Rabla și faptul că, precum era și știrea de mai devreme, se tot discută de creșteri de costuri, lumea definește mult mai greu bugetul familiei, cu bugetul companiei. Și implicit, nu se mai aruncă să calculeze noi achiziții, ci așteaptă. Așteaptă un program Rabla, așteaptă alegerile, să vadă exact ce are de făcut pe mai departe”, spune el.
Cum influențează amânarea programului Rabla și tăierea ecotichetului piața?
„Această așteptare. Acum s-a vorbit că poate la sfârșit de aprilie și nu a fost. Poate în mai, pentru electrice avem un bonus de 7.500 de euro acum. Deci, cu siguranță, imediat după, potențialii clienți, au auzit în ce constă ecotichetul, și implicit au zis că așteaptă. Deci, chiar cine a vrut să cumpere, cine a avut tichet, a amânat această achiziție pentru a beneficia din plin de toate subvențiile”, continuă el.
Ce mașini merită să cumperi acum, noi sau second-hand?
„Mașinile care merită cumpărate în această perioadă sunt cele cu o valoare reziduală pe 3-4-5 ani, cât mai bună. Vorbim despre electrice, mai ales că subvenția a crescut din nou de la 5.500 la 7.500 de euro. Și, desigur, trebuie să ne uităm la mașini cu rată cât mai mare, 5-7-8 ani. Contează foarte mult garanția la culoarea de construire a mașinii și la ce element de soft ai”, adaugă el.
