- Suspendarea Rabla blochează vânzarea a 40.000 de mașini noi, în valoare de 750 mil. euro, scrie ZF.
- Prima pentru electrice de 7.400 euro nu se poate compensa prin reduceri, iar clienții pierd avansurile.
- România începe producția de electrice, dar stocurile mari și lipsa Rabla generează costuri și pierderi.
Suspendarea programului Rabla blochează vânzarea a aproximativ 40.000 de mașini noi, cu o valoare totală estimată la 750 de milioane de euro, potrivit calculelor ZF.
Din această sumă, 250 de milioane de euro provin din segmentul mașinilor electrice, calculate la un preț mediu de 25.000 de euro pentru circa 10.000 de unități. Restul de 500 de milioane de euro reprezintă valoarea celor aproximativ 30.000 de autoturisme cu motorizare termică, la un preț mediu de 17.000 de euro. Piața auto rămâne blocată, întrucât majoritatea cumpărătorilor așteaptă lansarea programului pentru a beneficia de subvenții.
Care sunt efectele negative asupra industriei locale?
Decizia de suspendare vine într-un moment critic, când România produce pentru prima dată mașini electrice la nivel local.
Modelele Ford Otosan fabricate la Craiova – inclusiv Puma Gen-E, Tourneo și Transit Courier electrice – beneficiază direct de program, spre deosebire de anii anteriori, când subvențiile Rabla se direcționează în principal către modele importate din China, SUA sau Europa de Vest.
Subvenția pentru mașinile electrice nu se compensează prin discounturi
În timp ce prima de casare de 10.000 de lei pentru vehiculele termice poate fi uneori acoperită parțial de reduceri suplimentare oferite de dealeri, în cazul mașinilor electrice, subvenția de 7.400 de euro nu se poate compensa ușor.
Acest aspect afectează în special electricele sub 40.000 de euro, segment în care dealerii nu dispun de marjă suficientă pentru a susține reduceri similare.
Care sunt problemele contractuale și financiare pentru dealeri?
Multe dintre contractele semnate nu includ clauze de protecție pentru situații în care programul Rabla nu se lansează, ceea ce generează pierderi directe pentru clienții care nu își pot finaliza achizițiile și pierd avansurile.
Importatorii măresc stocurile în anticiparea lansării Rabla și a majorării primei pentru electrice, dar acum au sume blocate de luni întregi, sume care implică costuri prin dobânzile aferente finanțării.
Ce spun voci din industrie?
Dan Grigore, directorul Auto Cobălcescu, atrage atenția asupra diferențelor de impact între mărcile de volum și cele premium, între vehiculele electrice și cele cu motor termic, precum și între firmele cu stocuri mari și cele implicate în producție.
Lipsa veniturilor, costurile de finanțare și presiunea reducerii marjelor pentru a forța vânzarea în lipsa unui program de subvenții reprezintă cele mai mari riscuri.
Adrian Mărășescu, director de vânzări al dealerului Plus Auto din Craiova, precizează că există deja 60 de comenzi semnate, dintre care o treime sunt electrice marca Ford, aflate deja în stoc.
Totuși, deciziile viitoare depind de clarificările care vin din partea Administrației Fondului pentru Mediu (AFM) și a noului guvern.

