Germania frânează investițiile. Silvian Irimia, jurnalist în piața auto: Cel mai grav este faptul că se vor pierde multe locuri de muncă pentru că angajații din sectorul auto din România, care depind de comenzile externe, ar putea fi afectați de disponibilizări

68% dintre producătorii și furnizorii din industria auto germană vor să facă disponibilizări în 2025. Presiunea economică, costurile salariale și lipsa perspectivelor clare îi determină pe mulți să caute economii rapide. 61% dintre companii iau în calcul chiar mutarea producției în afara Germaniei, într-o logică de supraviețuire, nu de extindere.

România nu este un simplu observator. Exportăm mașini și componente auto de peste 12 miliarde de euro, iar sectorul contribuie cu 13% la PIB-ul național. Investitorii germani, de la Merțedes și Leoni până la Schaeffler, sunt conectați direct la aceste decizii de la Berlin. Ce poate face România pentru a-și păstra atractivitatea în fața industriei auto în tranziție.

Cât de grav e semnalul venit din Germania pentru piața auto din România? Care sunt riscurile directe pentru angajații și furnizorii din de la noi, dacă scad comenzile din Germania?

„Desigur, cel mai grav ar fi că se vor pierde multe locuri de muncă pentru că angajații din sectorul auto din România, care desigur depind de comenzile externe, ar putea fi afectați de disponibilizări. Disponibilizări pe care le vedem peste tot în industria auto. Până și Volvo a anunțat recent că o să facă multe disponibilizări, că vor să salveze aproape 2 miliarde de dolari, să taie din costuri. După aceea, scăderea veniturilor, pentru că, desigur, cum ați spus și dumneavoastră furnizorii români care produc piese și componente pentru companiile germane, vor resimți presiunea, cumva, a reducerii comenzilor, ceea ce ar putea diminua destul de tare profitabilitatea și capacitatea de a susține operațiunile. Și, desigur, ceva ce, poate multă lume nu observă, blocajele în lanțurile de aprovizionare, pentru că, desigur, reducerea comenzilor poate afecta stabilitatea și eficiența lanțurilor de aprovizionare. Adică, practic, poate avea ca un efect de domino asupra altor industrii locale”, spune el.

Industria auto germană vizează reduceri de costuri salariale. Cum se poziționează România în această ecuație?

„Este o presiune de a oferi o forță de muncă calificată, pentru că România, consider eu, trebuie să demonstreze că poate susține producția de componente avansate prin personal calificat și pentru o productivitate ridicată. Desigur, pentru a atrage în continuare investițiile germane, pentru că și asta este important, România trebuie să asigure un mediu economic, să spun așa, predictibil, să evite anumite fluctuații fiscale. Și ar mai fi o chestie foarte bună pentru România, pentru că, la noi, în țară, costurile salariale sunt scăzute. Astfel, mulți producători, mai ales din Germania, vor fi probabil interesați să mute o parte din producție în România, datorită faptului că costurile salariale sunt scăzute, doar că România trebuie să îmbunătățească infrastructura pentru a reduce și costurile logistice”, adaugă el.

Ce ar trebui să facă România pentru a atrage relocările, nu să le piardă?

„Important ar fi să investească în infrastructură, desigur, să dezvolte rețele de transport, autostrăzi, și așa mai departe. Ar fi și niște stimulente fiscale și subvenții, să ofere niște beneficii fiscale pentru companiile care aleg să investească sau să-și mute operațiunile în România. Și, desigur, dezvoltarea forței de muncă prin implementarea unor programe mai avansate sau mai multor programe, de fapt, de formare profesională pentru a pregăti personal calificat în domeniul auto și în tehnologiele acestea avansate”, conchide el.

Exit mobile version