- Ford Puma Gen-E, primul model electric produs în România, combină prețul accesibil (de la ~20.000 € cu Rabla Plus) cu autonomie competitivă de până la 523 km urban, scrie ZF.
- Are un design modern și tehnologie avansată, cu elemente inspirate din Mustang Mach-E, sistem multimedia SYNC 4, camere 360°, faruri Matrix LED opționale și funcție de condus cu o singură pedală.
- Are un motor de 168 CP și cuplu instant de 290 Nm, care oferă o experiență de condus agilă și sportivă, ce păstrează spiritul Ford chiar și în versiunea electrică.
Ford revoluționează gama sa în 2020 odată cu lansarea modelului Puma. Acesta nu vine, ca rivalii săi, cu motorizări full-hybrid, ci doar cu o versiune mild-hybrid. Scopul Puma nu este doar să înlocuiască modelul EcoSport, ci și Fiesta, retrasă din gamă în 2023.
În prezent, Ford accelerează tranziția către electrificare în Europa și transformă fabrica din Koln într-un centru dedicat mașinilor electrice. Aici se produc deja modelele Explorer și Capri, iar următorul pe listă este Puma. Spre deosebire de alți producători, Ford alege să lanseze o versiune electrică a unui model existent, nu un model complet nou, scrie ZF.
Puma Gen-E este primul model electric produs în România
România beneficiază de un avantaj important: Puma Gen-E devine primul autoturism complet electric produs local. Prețul său începe de la puțin peste 20.000 de euro cu TVA, în urma aplicării primei Rabla Plus de 7.500 euro.
Puma Gen-E se deosebește de modelele existente printr-o grilă frontală inspirată de Mustang Mach-E, fără priză de aer, ce semnalează lipsa motorului termic. Bara spate se prelungește, iar literele „PUMA” de pe hayon trec de la negru la alb. Gama de culori se extinde cu două opțiuni noi: Electric Yellow și Desert Island Blue.
Care e performanța bateriei?
Bateria este asamblată în Craiova și folosește celule SK importate din Ungaria. Are o capacitate utilă de 43,6 kWh și oferă o autonomie de 523 km în regim urban, 400 km în modul Eco și 376 km conform ciclului WLTP. Încărcarea se face la 11 kW AC sau 100 kW DC, iar trecerea de la 10% la 80% durează puțin peste 23 de minute. Astfel, Puma Gen-E depășește în autonomie multe dintre modelele concurente.
Modelul este echipat cu un motor electric de 168 CP, care acționează roțile din față. Accelerația de la 0 la 100 km/h se realizează în opt secunde. Cu un cuplu de 290 Nm disponibil instantaneu, Gen-E oferă o reacție rapidă și o experiență de condus dinamică.
Deși cântărește cu aproximativ 200 kg mai mult decât versiunea pe benzină, centrul de greutate coborât datorită bateriei poziționate în podea îi conferă stabilitate în viraje. Suspensia rămâne mai rigidă decât la alte electrice, dar păstrează un nivel bun de confort, chiar și pe drumuri denivelate. Frâna se simte natural, cu excepția momentelor în care este activată funcția „one pedal”.
Cum arată interiorul?
Interiorul rămâne la fel de confortabil ca versiunea clasică. Scaunul șoferului oferă suport lombar reglabil, iar echipările pot include sistem de camere 360°, sistem audio B&O cu 10 difuzoare și încărcare wireless pentru smartphone. Farurile LED sunt standard, iar cele Matrix, cu tehnologie Dynamic Matrix și iluminare predictivă, sunt opționale.
Ecranul central de 12,8 inci al sistemului SYNC 4 este accesibil, cu butoane mari și intuitive. Comenzile pentru climatizare sunt integrate în sistemul multimedia, fără comenzi fizice dedicate. Android Auto și Apple CarPlay funcționează wireless pe toate versiunile. Schimbătorul de viteze, acum în spatele volanului, permite treceri facile între trepte. Funcția „One-Pedal” face condusul urban mai comod.
Sistemele de asistență inteligentă includ controlul adaptiv al vitezei cu Stop & Go, menținerea benzii și Predictive Speed Assist. Camerele 360° oferă o vedere panoramică de tip „dronă” pentru manevrele în spații înguste.
În față, două persoane de până la 1,9 metri înălțime stau confortabil. În spate, plafonul devine limitativ pentru cei înalți, din cauza podelei ridicate. Consola centrală este redesenată pe două niveluri și oferă spațiu suplimentar de stocare. Partea superioară include suport pentru telefon și pahare, iar jos se află porturile USB și spațiu pentru alte obiecte, mai greu accesibil.
Toate versiunile dispun de o banchetă spate cu rabatare 60/40. Portbagajul are un volum de 523 litri, față de 456 litri la versiunea clasică, iar frunk-ul (portbagajul frontal) oferă încă 43 litri. Compartimentul Gigabox din podea suportă până la 100 kg, dublu față de versiunea pe benzină.

