- Vânzările globale de vehicule electrice cresc, dar Europa are infrastructura insuficientă.
- Adoptarea vehiculelor electrice este lentă și se suspendă subvențiile.
- Investiții mari sunt necesare pentru infrastructură și o provocare este dependența de baterii din China.
„Revoluția vehiculelor electrice” se află în plină desfășurare la nivel global, dar Europa riscă să rămână în urmă față de China, liderul mondial, din cauza unor obstacole semnificative, conform analistului eToro, Bogdan Maioreanu.
În ciuda creșterii vânzărilor de mașini electrice, care depășesc 17 milioane de unități în 2024, Europa se confruntă cu o infrastructură de încărcare insuficientă și cu costuri ridicate de producție. România, de exemplu, are un ritm lent de adoptare a vehiculelor electrice, iar subvențiile pentru acest sector sunt suspendate în prezent, iar guvernul analizează reluarea sau anularea programelor de finanțare.
Provocările Europei în adoptarea vehiculelor electrice: infrastructură insuficientă și dependența de China
În 2025, Europa înregistrează o creștere a vânzărilor de vehicule electrice, dar în România ponderea acestora este încă mică și ajung la doar 5,2%. Unul dintre principalii factori care încetinesc adoptarea este lipsa stațiilor de încărcare, cu investiții estimate la 172 miliarde de euro necesare până în 2030. De asemenea, costurile de producție ridicate ale vehiculelor electrice și dependența de importurile de baterii din China reprezintă bariere suplimentare.
Pentru a ajunge la autosuficiența în producția de baterii și a stimula industria locală, Europa ar trebui să investească anual aproximativ 42 miliarde de euro în fabricarea acestora. Aceste provocări necesită o transformare profundă a lanțurilor de aprovizionare și a forței de muncă. Dacă aceste obstacole nu sunt depășite, Europa riscă să piardă competiția cu China și să piardă avantajul economic în industria auto.

