- Producătorii auto germani pierd peste 10 miliarde € din cauza tarifelor SUA, scrie FT.
- Tarifele mari reduc drastic fluxurile de numerar ale companiilor.
- Costurile cresc, iar un acord SUA–UE cu privire la tarife e încă incert.
Mercedes-Benz, Volkswagen și BMW — cei mai mari trei producători auto din Germania — pierd peste 10 miliarde de euro din fluxurile de numerar în acest an. Această scădere vine pe fondul tarifelor impuse de SUA, al încetinirii vânzărilor și al presiunii din partea vehiculelor electrice produse în China, scrie FT.
Care e impactul tarifelor americane asupra industriei auto?
Tarifele de 25% impuse de administrația Trump asupra vehiculelor fabricate în străinătate afectează grav industria auto germană. Mercedes-Benz își reduce fluxul de numerar de la 9,4 miliarde la 3 miliarde de euro, Volkswagen de la 7,1 miliarde la 3,5 miliarde, iar BMW de la 4,8 miliarde la 4,4 miliarde de euro. În cazul Volkswagen, estimările actualizate indică o marjă și mai scăzută, între 1 și 3 miliarde de euro.
Cum arată reflecția întârziată a tarifelor în rezultatele financiare?
Impactul tarifelor nu se vede complet în rezultatele din al doilea trimestru, deoarece producătorii folosesc stocuri existente și așteaptă deznodământul negocierilor comerciale.
Între timp, costurile mai mari pentru exporturi, piese de schimb și ajustările în lanțul de aprovizionare afectează negativ fluxurile de numerar. Analistul Michael Tyndall de la HSBC avertizează că aparentele efecte limitate observate în trimestrul al doilea pot oferi un fals sentiment de siguranță.
Care sunt estimările pentru trimestrele următoare?
Volkswagen, Mercedes-Benz și BMW plătesc deja tarife de 27,5% pentru exporturile către SUA din Germania și Mexic. Volkswagen raportează un impact de 1,3 miliarde de euro în al doilea trimestru și încheie perioada cu un flux de numerar negativ de 523 milioane de euro. Compania avertizează că povara tarifelor crește dacă nu intervine o reducere.
General Motors anunță că în trimestrul al treilea costurile vor depăși cele 1,1 miliarde de dolari din aprilie–iunie, iar estimările anuale ajung până la 5 miliarde de dolari. Fluxul său de numerar liber ajustat se reduce de la 14 miliarde la 7,7 miliarde de dolari.
Care e reacția altor producători auto?
Stellantis suferă pierderi de 300 milioane de euro în prima jumătate a anului din cauza tarifelor și estimează un impact de până la 1,5 miliarde de euro până la finalul anului.
Tesla înregistrează costuri suplimentare de 300 milioane de dolari în al doilea trimestru și avertizează că aceste costuri cresc pe parcursul anului. Efectul tarifelor devine astfel generalizat în industrie.
Ce urmează?
În mai, BMW prezicea că tarifele din SUA vor fi reduse din luna iulie. Deși acest lucru nu se confirmă încă, surse apropiate negocierilor declară că SUA și UE sunt aproape de un acord care ar fixa tarifele pentru majoritatea importurilor europene la 15%, deși nu este clar dacă mașinile sunt incluse.
Între timp, costurile continuă să crească. Furnizorii, cu marje mai mici, transferă rapid tarifele nu doar asupra componentelor importate, ci și asupra materialelor-cheie precum aluminiul și oțelul.

