Bogdan Alecu, jurnalist, ZF: Din cauza faptului că a fost anunțat un program de 7500 de euro pe mașină electrică, s-a determinat o cerere foarte mare în piață și mulți importatori au fost capabili să ofere un discount care să se apropie de această sumă

În iulie 2025, piața auto din România atinge un record: mașinile electrificate depășesc 54% din vânzări. Totuși, vânzările de electrice pure (BEV) scad cu 41,3%, la 3.712 unități și o cotă de doar 3,2%. Hibridele cresc puternic, iar Ford este singura marcă electrică pe plus, în timp ce Tesla, Dacia și Hyundai pierd semnificativ teren.

Ce spune Bogdan Alecu, jurnalist, ZF?

„Electricele au scăzut în primul rând pe fondul programului Rabla, care a fost suspendat.

La începutul anului, Ministerul Mediului a lansat o primă de 7500 de euro, iar cererea a crescut în piață. Oamenii voiau să cumpere electrice cu acest bonus. Din păcate, programul a fost suspendat înainte de numirea noului guvern, rămâne suspendat în continuare și s-a creat această expectativă.

Din cauza faptului că a fost anunțat un program de 7500 de euro pe mașină electrică, s-a determinat o cerere foarte mare în piață și mulți importatori au fost capabili să ofere un discount care să se apropie de această sumă. Cei care au oferit reduceri au mai scăpat de stocuri pentru că și-au convins clienții să le cumpere, dar mulți nu. Sunt importatori sau mărci care nu au oferit aceste discounturi și așteaptă în continuare programul Rabla, de aceea și vedem această scădere.

Cei care au oferit au crescut, dar nu toți. Pe de altă parte, într-adevăr, vedem o cerere mare pentru hibride, pentru că oferă un consum mai mic de carburant. Au și scăzut ca preț, iar importatorii le „împing” în piață pentru că vor să-și reducă amprenta de carbon, pentru că, să nu uităm, la nivel european, fiecare constructor trebuie să aibă o medie de sub 90 de grame de CO2 pe kilometru.

Deci, într-adevăr, prețul de achiziție rămâne unul ridicat. Energia rămâne una scumpă, pentru că la pompă, între ghilimele spus, kWh costă în jur de 2,50 lei.

Sunt, într-adevăr, și stații care dau mai ieftin, dar puține. Media este undeva pe la 2,50 lei. Și acele stații sunt destul de greu de găsit.

Chiar ieri eram în Constanța, la Tesla Supercharger, două mașini Tesla așteptau la coadă. Era acolo deja o aglomerație de mașini electrice, fiecare stătea la coadă să încarce. Deci, infrastructura, într-adevăr, s-a dezvoltat, dar abia dacă ține pasul”, spune el.

Exit mobile version