- Diferența cursului valutar adaugă 3.000 lei la o mașină de 20.000 €.
- O mașină de 35.000 € costă cu 5.250 lei mai mult.
- Piața auto scade cu 24,7% în aprilie 2025.
- Sub 10.000 de autoturisme noi sunt înmatriculate.
- Programul Rabla întârziat frânează înmatriculările.
Devalorizarea leului începe să se resimtă direct în buzunarul românului care vrea să-și cumpere o mașină.
Pentru o mașină de 20.000 de euro, asta înseamnă 3.000 de lei în plus sau două rate în plus de plătit, scrie ZF.
Piața auto, deja fragilă după scumpirile din ultimii ani, înregistrează în aprilie o scădere de aproape 25%, cel mai abrupt declin din ultimele luni.
Dealerii auto spun că urmăresc fenomenul, iar unii clienți se grăbesc să achite integral pentru a se proteja de viitoare creșteri de curs.
Într-un context economic incert, industria auto devine un barometru sensibil al încrederii consumatorilor și al stabilității financiare.
Ce spune Bogdan Alecu, jurnalist auto, Ziarul Financiar?
Cum simte piața auto exact impactul devalorizării leului și cum se modifică decizia românului atunci când vine vorba de cumpărarea unei mașini?
„Cumva, clienții, piața auto, când își aduc aminte de vremurile din anii 90, începutul anilor 2000, când exista o devalorizare constantă a leului și implicit, mulți se grăbeau să cumpere atunci cash mașina, tocmai pentru a se proteja de această devalorizare. Vedem cum într-o doar o săptămână mașinile s-au scumpit destul de mult. Deși nu pare o creștere mare a cursului spre 5,14 lei pentru un euro, atunci când te uiți la mașini de 20-30 de mii de euro, și să nu uităm că mașinile s-au scumpit significativ în ultimii 2-3 ani, deja obsev că va trebui să muncești mai mult pentru aceeași mașină. Problema nu este doar că a ajuns cursul la 5,14, problema este dacă se duce spre 5,3-4-5-6 lei și atunci cu adevărat vom vedea o prăbușire, poate, a pieții auto, pentru că deodată, peste noapte, mașinile se vor scumpi cu 10-20%”, spune el.
Ce urmează pentru piața auto în 2025?
„Urmează programul RABLA, că acesta este cel mai important și care va influența cel mai mult piața auto în acest an. Vedem sub ce formă este buget limitat pentru mașinile cu motoare termice, pentru mașini cu benzină, mai exact pentru că diesel-urile nu mai pot fi finanțate prin RABLA, iar electricele deja sunt la 7500 de euro, deci chiar dacă vedem această devalorizare a leului, cu siguranță și prima RABLA va avea un cuvânt de spus în decizia clienților”, continuă el.
