Autostrada care leagă Moldova de Ardeal prinde contur: CNIR emite ordinul de începere a proiectării celui mai lung lot al Autostrăzii Unirii-A8. UMB ceruse rezilierea contractului

Compania Naţională de Investiţii Rutiere (CNIR) emite Ordinul de Începere pentru contractul cu privire la lotul 2A Ditrău–Grinţieş, parte din Autostrada „Unirii” (A8). Data de referinţă de la care se calculează durata contractuală de 54 de luni este 30 iunie, scrie ZF.

Directorul general al CNIR, Gabriel Budescu, subliniază dificultatea tehnică a acestui lot, cel mai lung şi unul dintre cele mai complexe din întregul proiect.

Cine finanțează proiectul?

Lucrările sunt finanţate din fonduri europene nerambursabile, prin Programul Transport 2021–2027, precum şi din Bugetul de Stat. Conform contractului, amplasamentul se pune la dispoziţie în cel mult 14 luni de la începerea proiectării, fie integral, fie pe sectoare.

Ulterior, constructorul identifică traseul în teren şi propune soluţiile tehnice, iar CNIR analizează eventualele modificări faţă de studiul de fezabilitate şi decide, dacă este cazul, iniţierea exproprierilor suplimentare.

Care sunt caracteristicile tehnice?

Proiectul cuprinde lucrări complexe, inclusiv 19 tuneluri şi 63 de poduri şi viaducte, ce duc la un total de 21 km de structuri și reprezintă 57% din lungimea totală a lotului.

Traseul prevede un nod rutier la Ditrău, cu legătură la DN12 în judeţul Harghita, şi o descărcare provizorie la Grinţieş, în judeţul Neamţ, pentru funcţionarea independentă a acestui tronson.

Care sunt problemele contractuale cu antreprenorul UMB?

UMB, compania controlată de Dorinel Umbrărescu, transmite o solicitare de reziliere a contractului pentru acest lot, în valoare de peste 1,2 miliarde euro.

În paralel, refuză să semneze contractul pentru tronsonul vecin, Sărăţeni–Joseni, deşi este desemnată câştigătoare.

În ambele situaţii, compania invocă acelaşi motiv: doreşte reducerea garanţiei de bună execuţie de la 1,5% la 0,5% din valoarea contractului.

Care e poziția autorităților?

CNIR solicită puncte de vedere din partea ANAP şi a Direcţiei Generale Programe Europene Transport din cadrul Ministerului Transporturilor. Cele două instituţii confirmă că solicitarea UMB este ilegală şi că o eventuală acceptare ar conduce la pierderea fondurilor europene.

Exit mobile version