- ACAROM avertizează că suspendarea programului Rabla reduce vânzările de mașini noi și crește importurile de second-hand, scrie ZF.
- Programul susține economia și ecologia și generează taxe mai mari decât investiția statului.
- Întârzierea Rabla afectează vânzările și crește costurile dealerilor.
Asociația Constructorilor de Automobile din România (ACAROM) avertizează că suspendarea programului Rabla în 2025 destabilizează piața auto, care deja este în declin, conform ZF.
Într-un an în care România produce pentru prima dată un automobil electric local, lipsa sprijinului guvernamental subminează modernizarea parcului auto și favorizează importurile de mașini vechi și poluante.
Vânzările de mașini noi scad cu 26%
În primele cinci luni din 2025, vânzările de mașini noi scad cu 26% față de 2024, în timp ce importurile de mașini second-hand cresc cu peste 30% și ajung la un raport de 1 la 3 între mașinile noi și cele second-hand. Vârsta medie a parcului auto crește, ceea ce afectează obiectivele climatice asumate de România prin Pactul Verde European.
Anul 2025 marchează un an important pentru industria locală, cu lansarea primului automobil electric românesc eligibil pentru subvenții, dar suspendarea programului Rabla amenință această oportunitate. ACAROM subliniază că Rabla nu este doar o cheltuială bugetară, ci un mecanism care aduce statului înapoi 1,5 lei din TVA pentru fiecare leu investit, iar totalul contribuțiilor fiscale crește la dublu.

